PDF Skriv ut Skicka sidan

E-post- och webbsidetjänsterna flyttade 15.3

Skriv ut

Som vi informerade våren 2010, och flera gånger även tidigare,  har vi nu den 15 mars övergått till att använda egna lokala avgiftsfria e-posttjänster för våra bredbandskunder. Den nya tvåspråkiga serviceplattformen är nu i bruk för alla våra kunder. De e-postlådor som fanns i det gamla systemet har kopierats helt och hållet till denna nya server.

Du som har tagit ibruk vår e-post- och/eller hemsidetjänst efter 29.11.2010 behöver inte göra något, för de finns redan från första början på den nuvarande servern.

Alla e-postadresser med ändelsen dnainternet.net frystes 28.2, vilket betyder att efter det har det inte gått att skicka eller ta emot e-post med dem. Under en övergångstid på tre månader (t.o.m. 31.5) kommer du åt din e-post i en sådan här postlåda via den gamla webbmailen på adressen https://webmail.lumonetti.fi.

 

Ändringarna orsakade av serviceplattformens byte  för de kunder, som har tagit ibruk något av följande e-postdomännamn: 2me.fi, myhome.fi, mybusiness.fi, brev.fi eller pikaposti.fi, är följande:

  • Ifall du använder ett e-postprogram såsom MS Outlook eller Windows Mail, ska du i det ändra servern för inkommande post till mail.ktnet.fi och för utgående till smtp.ktnet.fi. Illustrerade anvisningar nere.
  • Logga in på den nya webbmailen på adressen https://webmail.ktnet.fi (med samma användarkod och lösenord som till den gamla). Länken finns också på Hantera tjänster -sidan.

  • För att du ska kunna hantera de nya e-postkontona, loggar du in dig på adressen https://isp.ktnet.fi (finns även en länk under Hantera tjänster).
    Obs! På huvudanvändarkoderna har vi varit tvungna att göra små ändringar. Tilläggsuppgifter.

  • Ifall du har haft webbsidor på den servern som vi tidigare erbjudit, ska du flytta över dem till den nya servern. Instruktioner. Under en övergångstid på tre månader (t.o.m. 31.5) kommer du åt dina webbsidor på den gamla servern.


Efter flyttningen 15.3 försvinner ingen e-post som är skickad till dig, utan alla e-postmeddelanden kommer fram till postlådan i den nya servern och även till ditt e-postprogram, då du har ändrat serveradressen på den inkommande e-posten. Undantag är de 28.2 frysta e-postadresserna med ändelsen dnainternet.net, som stängs slutgiltigt i slutet av maj.

 

Instruktioner för ändring av e-postinställningar i olika program:

icon MS Outlook (200.37 kB)

icon MS Outlook Express (514.31 kB)

icon Windows Live Mail (324.78 kB)

icon Mac Mail (437.39 kB)

 

Bruksanvinsningar:

icon E-post - Produktbeskrivning och anvisningar (65.93 kB)

icon Hemsidor - Anvisningar för ibruktagning (240.03 kB)

 

Behöver du hjälp, ring vår helpdesk på 019 1069 1999.

 

Fjärrhjälp

 

Kontakta Helpdesk på nummer 019 1069 1999 (samtalspris: 99,8 c/min + lna/msa inkl moms. 24%) och ladda sedan ner TeamViewer-programmet till din dator.

 

Ladda ner TeamViewer här

 
Karis Telefon Ab © 2014 All rights reserved.
Planning & design: SydWeb