Voit jättää meille vikailmoituksen, jos olet huomannut vikaa tai häiriöitä liittymässäsi. Tarkista kuitenkin ensin tekniset tiedotteemme, jotta tiedät, etteivät suunnitellut huoltotyöt, muut katkot tai yleiset häiriöt aiheuta ongelmaasi.

Olemme koonneet alle muutamia yleisimpiä ongelmia ja ratkaisuja ensiavuksi, erityisesti toimistoajan ulkopuolella tutustuttavaksi. Saatat löytää ratkaisun ongelmaasi niistä.

Käytätkö verkkoa langattomasti? Siirtonopeus vaihtelee, kun käytät nettiä langattomasti ja riippuu monesta asiasta. Mikäli mahdollista, liitä laitteesi modeemiin kaapelilla tarkistaaksesi, onko ongelma itse liittymässä vai vain langattomassa WLAN/Wi-Fi-yhteydessä. Voit tehdä nopeustestin tästä.

Tarkista, että olet tarpeeksi lähellä modeemia, eikä laitteesi ja modeemin välissä ole esteitä (paksuja seiniä, lattiaa jne). Mikäli modeemi on sijoitettu metalliseen sähkökaappiin, heikentää metalli langatonta signaalia huomattavasti. Kokeile tällöin avata kaapin ovi.

Uusimmat modeemimme tukevat sekä 2,4 että 5 GHz:n taajuuksia. 2,4Ghz on yleisin asetus ja taajuus on usein esim. kerrostaloissa hyvinkin runsaassa käytössä. Tämä voi aiheuttaa häiriöitä, nopeuden laskua tai muuta yhteyden heikkenemistä. Parhaimmillaan 5Ghz taajuuden käyttö nopeuttaa langatonta yhdeyttä huomattavasti, mutta toisaalta verkon kantavuus heikkenee, koska 5Ghz ei läpäise materiaaleja yhtä hyvin kuin 2,4Ghz. Jos laitteesi, kuten uusimmat kannettavat tietokoneet, puhelimet ja tabletit tukevat 5Ghz-taajuutta, kannattaa se ottaa käyttöön.

Kodin muut elektroniikkalaitteet ja kerrostaloissa naapureiden modeemit tai reitittimet saattavat aiheuttaa hidastumista ja pätkimistä WLAN-signaalille. Tällöin voit hakea parempaa WLAN-kanavaa manuaalisesti. Toimittamissamme kuitupäätelaitteissa WLAN-kanava on oletuksena automaattivalinnalla, eli modeemi vaihtaa kanavaa koko ajan ruuhkattomimmalle taajuudelle. Kanavan ruuhkaisuutta aiheuttavat mm. naapurissa olevat muut WLAN-modeemit tai -reitittimet. Kaikki WLAN-verkkoa käyttävät laitteet (tietokoneet, tabletit, puhelimet) eivät välttämättä osaa käsitellä automaattista kanavavalintaa oikein, joten kokeile ensin WLAN-kanavan kiinnittämistä jollekin tietylle kanavalle. Käytä esimerkiksi kanavaa 11, joka on häiriösietoisin johtuen korkeammasta taajuudesta.

Ongelmia langattomaan yhteyteen voivat aiheuttaa myös tietokoneen WLAN-sovittimen käytössä olevat liian vanhat ajurit. WLAN-sovitin ei tällöin välttämättä osaa keskustella modeemin kanssa oikein. Tarkista WLAN-sovittimesi ajurit Windowsin laitehallinnasta ja varmista sen jälkeen laitevalmistajan sivuilta, että käytössäsi on varmasti uusimmat WLAN-sovittimellesi tarjolla olevat ajurit. Jos ei ole, lataa uudet ajurit laitevalmistajan sivuilta ja asenna ne käyttöösi.

Inteno DG200AL-AC ja EG300 -modeemeissa on kosketusnäppäin, josta WLAN-signaali aktivoidaan ja otetaan pois päältä. Paina ja pidä nappia painettuna kaksi sekuntia, modeemin kaikki valot välähtävät ja signaali kytkeytyy pois päältä. Tee sitten uudelleen samoin aktivoidaksesi signaalin.

Inteno VG50 -modeemissa on sivulla ”WIFI ON/OFF”-kytkin, josta voit sammuttaa ja uudelleenkäynnistää langattoman signaalin.

Langattoman verkon nimi ja salasana lukevat modeemin päällä tai alapuolella. Tarkista, että varmasti yrität liittyä oikeaan langattomaan verkkoon ja kirjoitat salasanan oikein. Salasana tulee kirjoittaa täsmälleen, kuten se modeemissa lukee.

Kokeile käynnistää modeemi uudelleen, eli vedä sähköpistoke ulos pistorasiasta ja odota 10 sekuntia ennen kuin kytket sen uudelleen. Odota sitten, että modeemi käynnistyy kunnolla uudelleen. Tähän menee normaalisti korkeintaan 5 minuuttia. Tarvittaessa voit koittaa vielä uudelleen.

Asuntoyhtiössä: Suljetaan pois modeemivian mahdollisuus kokeilemalla toista modeemia. Asiakaspalvelustamme tai jälleenmyyjiltämme saat lainaan testimodeemin.

Omakotitalossa: Ongelma saattaa olla modeemin virtalähteessä. Hae uusi virtalähde (sähköjohto) kokeiltavaksi asiakaspalvelustamme (tai Hangossa EKM Serviceltä).

Mikäli ohjelmaoppaassa ei näy jonkin kanavan ohjelmat, mene kyseiselle kanavalle saadaksesi esiin EPG-tiedot. Niitä ei ladata automaattisesti kaikille kanaville.

Mene YLE1-kanavalle, sulje tv/digiboksi ja käynnistä uudelleen. Tämän pitäisi ladata kaikki saatavilla olevat EPG-tiedot.

Tekstityksen puuttuminen johtuu yleensä television asetuksista. Tutustu laitteesi tekstitysominaisuuksiin lukemalla käyttöohjeita.

Mitä kavanaa/kanavia häiriöt koskevat? Ovatko ne yleisiä vai onko kyseessä yksittäistapaus?

Hae kanavat uudelleen ja palauta tarvittaessa television/digiboksin tehdastasetukset.

Onko antennikaapeli kunnossa ja kunnolla paikoillaan molemmista päistä? Kuvan pikselöitymisen syynä on usein vioittunut kaapeli.

Onko laitteeseesi kytketty SCART-kaapeli? Se voi aihauttaa häiriöitä.

Mikäli asut asuntoyhtiössä: Onko naapureilla samankaltaista ongelmaa? Ota yhteyttä isännöitsijään, joka tekee meille vikailmoituksen. Tämän jälkeen voimme selvittää vikaa asuntoyhtiössänne.

Olethan ilmoittanut meille HD-kortinlukijasi tai -digiboksisi linkityskoodin? Maksukanavat eivät näy iIlman HD-laitteen ja TV-kortin linkitystä. Lue lisää. Voit ilmoittaa koodin asiakaspalveluumme tai jollekin jälleenmyyjistämme. Mikäli et ole varma, tukeeko laitteesi teräväpiirtolähetyksiä, voit tarkistaa asian sivulla www.testatutlaitteet.fi.

Edellytämme kaapeli-tv-asiakkailtamme Cable Ready HD -hyväksyttyä päätelaitetta, muutoin emme voi taata kaikkien kanavien näkymistä nyt tai jatkossa.  Useat maksu-tv-kanavat ovat siirtyneet käyttämään jakelussaan MPEG4-formaattia ja käytännössä kaikki uudet kanavat julkaistaan vain HD-laatuisina.

Hae kanavat uudelleen ja palauta tarvittaessa television/digiboksin tehdastasetukset. Avaa jokin tilaamistasi maksukanavista ja anna television olla päällä vähintään pari tuntia, tai kunnes kanavat näkyvät.

Mikäli tästä ei ole apua, soita asiakaspalveluumme numeroon 019 278 480 ja tarkistamme tilanteen. Tai ota TV-kortti ja kortinlukija mukaasi palvelupisteeseemme (tai Hangossa EKM:lle), niin testaamme niiden toiminnan.

Hae kanavat uudelleen ja palauta tarvittaessa television/digiboksin tehdastasetukset.

Onko antennikaapeli kunnossa ja kunnolla paikoillaan molemmista päistä?

Onhan televisiosi/digiboksisi päivitetty viimeisimmillä ohjelmistoilla.

Mikäli asut asuntoyhtiössä: Onko naapureilla samankaltaista ongelmaa? Ota yhteyttä isännöitsijään, joka tekee meille vikailmoituksen. Tämän jälkeen voimme selvittää vikaa asuntoyhtiössänne.

Mikäli asut omakotitalossa, johon on juuri kytketty kuitu ja kaapeli-tv-palvelu: Onhan antennikaapeli kytketty kuitupäätelaitteeseen/modeemiin?

Käynnistä modeemi uudelleen ja kokeile, toimiiko puhelinpalvelu normaalisti tämän jälkeen.

Mikäli mahdollista, kokeile linjaa toisella puhelinlaitteella ja toisella puhelinpistokkeella.

Tarkista, että palvelinasetukset ovat oikein.

Tarkista, että nettiyhteytesi toimii.

Asiakaspalvelumme aukioloaikojen ulkopuolella iltaisin ja viikonloppuisin jälleenmyyjämme voivat auttaa monessa asiassa, mm. HD-kortinlukijan linkityksen kanssa, ja lainaamalla testimodeemin (koskee kuitukaistaa asuntoyhtiössä ja ADSL-liittymiä).

Voit tehdä vikailmoituksen vuorokauden ympäri allaolevalla lomakkeella tai soittamalla.

 

0800 92 788
Vikailmoitusnumerossa ei anneta teknistä tukea, vaan otetaan vain vastaan ilmoituksesi.

 

Asiantunteva henkilökuntamme pyrkii korjaamaan ilmenneen ongelman mahdollisimman nopeasti. Huomaathan kuitenkin, että kuluttaja-asiakkaiden vikailmoitukset hoidetaan normaalina työaikana. Isommat viat ja häiriöt korjataan myös päivystysaikana, näistä kerromme myös teknisissä tiedotteissa.

Olemme yhteydessä sinuun kahden arkipäivän sisällä vikailmoituksestasi. Mikäli et ole vastannut puhelimeen tämän ajan sisällä, oletamme vian korjaantuneen.

Tietoturvaloukkauksesta ilmoitat osoitteeseen abuse@karjaanpuhelin.fi.

Täytä vikailmoituslomake mahdollisimman yksityiskohtaisesti nopeuttaaksesi sen käsittelyä.

Vikailmoitus

* pakolliset kentät

Yhteystiedot

* pakolliset kentät.