Du kan göra en felanmälan till oss, om du märkt ett fel eller en störning i din anslutning. Kontrollera först våra driftsmeddelanden för att se om inplanerade underhållsarbeten, övriga avbrott eller allmänna störningar är förklaringen till ditt problem.

Som första hjälp har vi här nedan samlat några vanliga problem och lösningar att bekanta sig med - speciellt utanför vår arbetstid. Kanske du bland dem kan hitta lösningen till ditt problem.

Är du ansluten trådlöst? Överföringshastigheten varierar när du använder ditt trådlösa nät och beror på många olika faktorer. Prova ansluta dig till modemet med kabel för att kontrollera om problemet är med anslutningen eller wlan/wi-fi. Du kan gör en speedtest på vår hemsida.

Se till du är tillräckligt nära modemet och det inte finns några hinder (tjocka väggar, golv) mellan dig och signalen. Om modemet är placerat i ett elskåp av metall kan den trådlösa signalen bli svag, prova i så fall med att öppna dörren till elskåpet.

Våra nyaste modem stöder frekvenserna 2,4 och 5 GHz. Frekvensen 2,4Ghz är vanligast och används ofta mycket flitigt i t.ex. höghus. Detta kan medföra störningar, att hastigheten sjunker eller att anslutningen försämras på annat sätt. Som bäst kan användning av frekvensen 5Ghz snabba upp den trådlösa anslutningen betydligt, men å andra sidan påverkas nätets räckvidd negativt, eftersom 5Ghz inte går genom material lika väl som 2,4Ghz. Om din enhet, så som de nyaste bärbara datorerna, telefonerna och surfplattorna, stöder frekvensen 5Ghz är det en bra idé att använda den frekvensen.
Hemmets övriga elektronikutrustning och höghusgrannarnas modem eller routrar kan påverka WLAN-signalen så att det blir avbrott eller den trådlösa anslutningen fungerar långsammare. Då kan du söka upp en bättre WLAN-kanal manuellt. I de fiberterminaler som vi levererar är WLAN-kanalen automatiskt inställd så att modemet byter kanal hela tiden till den minst belastade frekvensen. Hur belastad en kanal är beror bl.a. på grannens WLAN-modem eller -routrar. Alla apparater som använder WLAN-nätet (datorer, surfplattor, telefoner) kan inte nödvändigtvis hantera automatiska kanalval på rätt sätt, så testa först att ställa in någon specifik WLAN-kanal. Använd t.ex. kanal 11, som klarar av störningar bäst tack vare den höga frekvensen.

Också när datorn har alltför gamla drivrutiner för WLAN-adaptern kan det bli problem med det trådlösa nätet. WLAN-adaptern kan i så fall inte nödvändigtvis kommunicera med modemet på rätt sätt. Kontrollera din WLAN-adapters drivrutiner i Windows enhetshanterare och säkerställ därefter på tillverkarens webbplats att du har de nyaste drivrutinerna som finns tillgängliga för din WLAN-adapter. Om så inte är fallet, ladda ner de nyaste drivrutinerna från tillverkarens webbplats och installera dem.

Inteno DG200AL-AC och EG300 modemen har en touch knapp för inaktivering/aktivering av Wi-Fi. Tryck och håll Wi-Fi knappen intryckt två sekunder, modemets alla lampor blinkar till och Wi-Fi stängs av. Gör samma sak för att aktivera Wi-Fi på nytt.

Inteno VG50 har en knapp på sidan märkt ”WIFI ON/OFF”, tryck på knappen för att stänga/koppla Wi-Fi.

Koderna finns på eller under modemet, kontrollera du försöker ansluta till rätt trådlösa nät och att du angivit rätt lösenord. Observera att lösenordet skall skrivas exakt som det är angivet.

Prova starta om modemet, d.v.s. dra ut strömadaptern från eluttaget i väggen och vänta 10 sekunder innan du kopplar i den igen. Vänta sedan att modemet startar om, normalt max. fem minuter, och prova på nytt.

Bostadsbolag: Prova med ett annat modem, vi har testmodem i kundbetjäningen och hos våra återförsäljare.

Egnahemshus: Problemet kan vara modemets strömkälla, hämta en annan strömadapter på test från vår kundtjänst (eller EKM i Hangö).

Om EPG inte syns för någon kanal, gå in på kanalen för att få fram EPG, det laddas inte automatiskt för alla kanaler.

Gå in på YLE1, stäng tv:n/digiboxen, sätt på igen. Borde ladda alla tillgängliga EPG:n.

Text som inte syns är vanligen ett problem i tv:ns inställningar, kontrollera din tv:s instruktionsmanual.

Vilken/vilka kanaler gäller det? Händer det ofta eller är det en engångsföreteelse?

Gör kanalsökning och vid behov fabriksinställning.

Är antennkabeln ok och sitter i ordentligt? En dålig kabel förorsakar ofta pixlar i bilden.

Har du SCART-kabel kopplad? Den kan orsaka störningar.

Om du bor i bostadsbolag: har grannarna samma problem? Kontakta då disponenten, han/hon gör en felanmälan till oss så vi kan utreda felet.

Då har du troligen inte meddelat HD-länkningskoden. Meddela koden åt oss eller någon av våra återförsäljare. Om du inte är säker på om din utrustning är HD kan du kolla det på www.testatutlaitteet.fi.

Vi förutsätter att kunden använder Cable Ready HD-godkänd utrustning. Annars kan vi inte garantera att alla kanaler syns nu eller i fortsättningen. Betal-tv-kanalerna ändrar allt oftare sändningsformat till MPEG4 och i praktiken publiceras alla nya kanaler endast i HD-kvalitet.

Gör ny kanalsökning och återställ vid behov tevens/digiboxens fabriksinställningar. Välj någon av de kanaler du beställt och låt tv:n stå på minst i ett par timmar, eller tills kanalerna syns.

Kontakta vår kundtjänst 019 278 480 så kontrollerar vi läget, eller ta kortet och kortläsaren med till kundbetjäningen (EKM i Hangö), vi testar dem.

Gör ny kanalsökning och återställ vid behov tevens/digiboxens fabriksinställningar.

Kontrollera att tv:n/digiboxen är uppdaterad.

Kontrollera att antennkabeln är ok och sitter i ordentligt.

Om du bor i bostadsbolag: har grannarna samma problem? Kontakta då disponenten, han/hon gör en felanmälan till oss så vi kan utreda felet.

Om du bor i ett nyanslutet egnahemshus: Kolla att antennkabeln är kopplad till fiberterminalen.

Prova starta om modemet.

Prova om möjligt med en annan telefonapparat och ett annat telefonuttag.

Kontrollera att serverinställningarna är rätt.

Kontrollera att du är ansluten till internet.

Felanmälan kan göras dygnet runt via formuläret nedan eller per telefon.

 

0800 92 788
Felanmälningsnumret ger inte tekniskt stöd, det tar endast emot anmälan.

 

Vår sakkunniga personal strävar till att reparera fel så fort som möjligt, observera ändå att konsumentkunders felanmälningar hanteras under vanlig arbetstid. Större fel eller störningar hanteras naturligtvis av dejouren och vi informerar om dem i våra driftsmeddelanden.

Vi kontaktar dig inom två vardagar från din felanmälan, om du inte har svarat i telefon under den tiden så antar vi att felet har löst sig.

Anmälningar om kränkningar mot datasäkerheten meddelas till abuse@karistelefon.fi.

Fyll i blanketten så utförligt som möjligt för att snabba upp behandlingen av felanmälan.

Felanmälan

* obligatoriska fält

Kontaktuppgifter

Fält markerade med * är obligatoriska.