När du gjort din beställning och avtalet är undertecknat håller vi dig uppdaterad om projektets framskridande per e-post.

Grävningarna på gatan görs normalt först, gräventreprenören lämnar en snurra fiberkabel vid alla tomter oberoende om de beställt fiber eller inte. I nästa skede grävs fiberkabeln fram till de hus som beställt fiber, innan dessa grävningar på din tomt är gräventreprenören i kontakt med dig och ni kommer överens om vilken väg fibern skall grävas fram till ditt hus. Om det på din tomt finns färdiga rör som kan utnyttjas för fibern är det bra att informera oss om detta redan i beställningsskedet.

Om ditt område byggts med fiber tidigare och du beställer fiber i ett senare skede är kopplingstiden normalt runt 4 - 8 veckor. Då du har beställt fiber på ett sådant här färdigutbyggt område sköter du själv om nedgrävning av kabeln från tomtgränsen fram till huset, detta måste göras innan fibern kan installeras.

Då fiberkabeln finns grävd till huset är det dags för installation. Kabeln tas in i huset och avslutas i en s.k. fiberdosa. Fiberterminalen installeras invid och ansluts till fiberdosan. Reservera ca 60 x 40 cm väggplats inomhus för det här och observera att fiberterminalen kräver ström. 

I nybyggen placeras fiberterminalen i husets husfördelarutrymme där all telekabling startar. I äldre hus som saknar ändamålsenlig husfördelare och därmed inte har en central fördelningspunkt installeras fiberanslutningen t.ex. i vardagsrummet i närheten av tv:n. I vissa fall kan husets befintliga antennät utnyttjas och då installeras fiberterminalen vid nätets anslutningspunkt så att kabel-tv-signalen fås till husets befintliga tv-uttag. Internettjänsten används emellertid trådlöst om datorn finns i ett annat rum. Det lönar sig att på förhand planera denna placering, man kan läsa våra instruktioner för egnahemshus internnät eller beställa förhandsutredning där vi hjälper med det.

 

Montören verifierar anslutningens funktionalitet genom att utföra olika mätningar, anslutningen är därefter redo att tas i bruk. Härefter kan datorer, televisioner o.s.v. kopplas, vi hjälper med detta i olika grad beroende på om ni valt standardinstallation eller ibruktagningshjälp

Dessa anvisningar är aktuella för invånare på färdigtutbyggda områden där du själv ansvarar för grävningen av kabeln på din tomt.

Att dra in kabeln

Fibern är i sig en ömtålig kabeltyp och arbetsdryg att skarva eller reparera. Därför ger vi här några instruktioner för hur du ska gå till väga då du bygger på tomten.

Anslutningspunkten finns vid tomtgränsen och är märkt med en påle av trä, där finns en slinga fiberkabel nergrävd (möjligen även andra el- och telefonkablar). Kabeln är märkt med en fiberetikett och slingan är skyddad med en färgad skiva. Fiberslingans längd är beräknad så att den inte skall behöva skarvas.

Vi rekommenderar att du gräver ner ett rör eller en slang (minst 50 mm i diameter) från husets tekniska utrymme till fiberkabelns anslutningspunkt. Använd t.ex. PVC-regnvattenrör eller riktiga kabelrör. Röret bör installeras så att avståndet till anslutningspunkten blir så kort som möjligt. Undvik skarpa böjar, minsta rekommenderad böjradie är 20 cm.

När du har röret installerat och det tekniska utrymmet finns tillhanda kan du installera kabeln i röret. Installera inte starkströmskablar, vattenledningar etc. i samma rör med fiberkabeln. Dra kabeln till önskat ställe och lämna sedan en ca 3 m lång slinga kvar.

Utöver detta bör du reservera ca 60 x 40 cm väggplats inomhus i teleutrymmet för bl.a. fiberkabel och -terminal. Utrymmet bör vara torrt och hålla plusgrader vintertid. Anslutningen till husets interna data-/telefon-/TV-nät bör finnas på samma plats. Utrymmet bör även ha minst ett ledigt el-uttag. Läs mera om detta på egnahemshusets internnät.

principskiss 3

 

Hur skall fibern installeras och hanteras?

Var försiktig så du inte skadar kabeln när du gräver fram fiberslingan ur marken. Kabelslingan ligger på ca 0,5 meters djup så den går bra att gräva fram för hand. Kom ihåg att täta rörets öppning i yttre ändan för att undvika att vatten eller smådjur tränger in, använd t.ex. en cellplastbit och lite ventilationstejp.

Hantera alltid fibern varsamt, kabeln tål t.ex. inte att man:

  • drar upp slingan med våld ur marken
  • kör över den med ett fordon
  • åstadkommer ett veck eller skarp böj (radie <20 cm) på den
  • på annat sätt brukar våld då man hanterar den

Internnätsarbeten ingår inte i anslutningsavgiften men med tanke på nybyggen och sanering av gamla hus har vi ändå nedan samlat information om vad som behöver beaktas med tanke på en fiberanslutning. Dem som beställt förhandsutredning hjälper vi med planeringen och kartläggandet av vad som behöver göras.

Exempel på lösning i ett egnahemshus:

    1: Cat-6 husnät RJ-45 panel

  2: Plats för kompletterande nät
  3: Koaxialnätets (TV) splitter
  4: Jordskena
  5: Dubbelt SUKO-eluttag
  6: Fiberterminal
  7: Platsreservation för framtiden

  8: Skåpet, min. storlek 600x400x150



Utgå i planeringen från den punkt i huset där det är lämpligt att koppla samman all utrustning (ofta ett s.k. tekniskt utrymme). Reservera tillräckligt med plats, ca 60 x 40cm, för datanätsutrustningen. Kom ihåg att allt fler av hemmets apparater kräver en nätanslutning. Även alla inkommande kablar bör finnas på samma plats. Kontakta en el-entreprenör om du är osäker på installationen eller planeringen, så får du yrkeskunnig hjälp. Varje enskilt data- och KTV-uttag i hemmanätverket ansluts till denna punkt.

Avsluta kablarna t.ex. i en korskopplingspanel, då är det lätt att flytta anslutningar mellan rummen. TV-kablarna avslutas i en splitter på samma plats. Den trådlösa signalen fungerar bättre om fiberterminalen inte installeras i ett väggskåp, om den ändå måste installeras i ett skåp rekommenderar vi ett plastskåp. Om det är ett väggskåp av plåt rekommenderar vi installation av externa antenner ovanpå skåpet för den trådlösa signalen eller en skild WLAN-basstation på ett mer lämpligt och centralt ställe i huset.

Vi rekommenderar att varje rum i huset förses med minst ett dubbelt datauttag samt ett TV-uttag. Datanätet bör vara Ethernet kategori 6 eller högre. Installera alltid åtminstone ett datauttag bredvid varje TV-uttag så kan tv:n enkelt kopplas till internet. Kopparkablar är relativt okänsliga, speciellt om man jämför med fiber, men bör inte behandlas ovarsamt. Kraftiga böjar och veck, tryckskador på kabeln, fästning med klammer eller spik kan orsaka problem. Kabeln installeras bäst dragen i rör (t.ex. JM20), slang eller självhäftande list. Välj här dimensioner på kabelkanaler som passar antalet kablar som ska installeras, gärna med plats för någon extra. Traditionella telefonuttag och därtill hörande kablage kan i dagens läge lämnas bort, eftersom telefonen går att koppla genom datakablingen.

Karis Telefons Fiberanslutning påverkar ofta hemmets interna nät. För att göra ibruktagningen så smidig som möjligt erbjuder vi dig följande tilläggstjänster.

FiberHem standardinstallation, ingår i anslutningens pris

Standardinstallationen innehåller de arbetsskeden som behövs för att få anslutningen i bruk på ett kostnadseffektivt sätt. Du ansvarar själv för ibruktagningen av tjänster och eventuella kabeldragningar inne i huset med hjälp av våra instruktioner. I installationen ingår:

  • Intagning av kabel genom ytterväggen/trossbottnen så nära (+/- 5 m) den punkt där kabeln når sockeln som möjligt. Kabelskydd på utsatta ställen och tätning av genomföringar.
  • Avslutning av kabeln i kopplingsdosa inomhus i omedelbar närhet till genomföringen.
  • Fiberterminalen fästs på väggen max. 3 m från kopplingsdosan, och ansluts till befintligt eluttag.
  • Inkoppling av en tv-apparat och en telefon om det är möjligt utan fast kabeldragning samt om tv:n och telefonen är placerade i fiberterminalens omedelbara närhet.

Förhandsutredning, 125 € (alt. 50 € på en områdesspecifik utredningsdag)

Ifall du är osäker på var fiberterminalen ska placeras i ditt hem rekommenderar vi att du beställer ett planeringsbesök innan gräv- och installationsarbetena inleds. Montören kommer hem till dig vid en överenskommen tidpunkt och går igenom installationen.

Montören börjar med en bedömning av det existerande nätverket i ditt hus. Utifrån bedömningen och dina önskemål fattar ni beslut om hur fiberkabeln ska dras in i huset och avslutas samt var fiberterminalen ska placeras.

Ni strävar också till att bedöma hur det trådlösa (WLAN) nätet kunde optimeras i ditt hus.

Ifall husets nätverk har brister är det en god idé att överväga förbättringar så att du kan dra full nytta av dina kommande fibertjänster.

Exempel på avgiftsbelagda tilläggstjänster som kan överenskommas med montören i samband med förhandsutredningen:

  • Intagning av fiberkabeln på annat sätt än det som definierats i standardinstallationen, t.ex. installation av kopplingsdosan i källaren och fiberterminalen i vardagsrummet.
  • Dragning av internnätskablar, t.ex. datakabel eller antennkabel för att koppla in flera datorer eller tv-apparater.
  • Installation av skyddsskåp för fiberterminalen.
  • Installation av el-uttag.
  • Fast installation av extra WLAN-basstation för att komplettera det trådlösa nätet. I fiberterminalen finns en WLAN-sändare som täcker endast grundbehov i samma rum där modemet installeras.

Kostnaderna för dessa avgiftsbelagda tilläggstjänster överenskommes med montören och faktureras separat.

Guide för ibruktagning av tjänsterna i egnahemshus

Zhone 2727EG300

Fiberbredband

Då vår montör varit på plats och fiberterminalen är installerad är Fiberbredbandet färdigt att användas. Du kan koppla upp till internet trådlöst eller med kabel. Det trådlösa nätet är låst för din säkerhet, koderna finns på fiberterminalen.

Anslutning av dator med kabel (Ethernet)

Genom att ansluta datorn till nätverket med en Ethernet-kabel får du bästa möjliga tillgång till Fiberbredbandets maximihastighet. Vi rekommenderar att Ethernet-kabel alltid används då det är möjligt. Då fiberterminalen placeras bredvid datorn är uppkopplingen väldigt enkel: anslut Ethernet-kabeln till en av fiberterminalens Ethernet-portar och datorns nätverkskort.

Om huset har ett Ethernet-internnät (nyare hus eller sanerat internnät) rekommenderar vi att fiberterminalen installeras in i den s.k. husfördelaren. Om det finns flera datorer i hushållet och huset inte har ett Ethernet-internnät, installeras behövliga kablar mellan fiberterminalen och datorerna eller så används det trådlösa nätet.

Installation av Ethernet-kablar och andra internnätsarbeten ingår inte i fiberanslutningens pris. Läs mera om internnätet här och kontakta vid behov en lokal elektriker för hjälp. Se även avsnittet med info kring förhandsutredning.

Trådlös anslutning av dator (WLAN)

I fiberterminalen finns som standard en WLAN-sändare som möjliggör trådlös uppkoppling av t.ex. en bärbar dator med en WLAN-mottagare.

Ofta hittar datorn flera trådlösa nät så du bör veta namnet (SSID) och lösenordet (WPA-nyckel) på ditt trådlösa nätverk, dessa är angivna på fiberterminalen. Anslut din dator till det rätta trådlösa nätverket och skriv in lösenordet (WPA-nyckeln). Observera att lösenordet kan bestå av siffror samt små och stora bokstäver. Lösenordet skall skrivas exakt så som det är angivet.

Kom ihåg att det trådlösa nätets kapacitet varierar och är beroende av många faktorer, det är möjligt att du inte uppnår Fiberbredband-tjänstens maximihastighet trådlöst. De vanligaste faktorerna som påverkar överföringshastigheten är

1. WLAN-standarden din dator stöder: 802.11b/g/n/ac
2. hinder som blockerar trådlösa signaler, speciellt hinder som är nära sändarens antenn t.ex. om fiberterminalen installeras i ett plåtskåp
3. avståndet mellan fiberterminalen och datorn
4. andra trådlösa nätverk i närheten (nätverken kan störa varandra)

Kabel-tv

Din fiberanslutning möjliggör även vår Kabel-tv-tjänst, som ingår i våra FiberHem-tjänstepaket. Kabel-tv-tjänsten baserar sig på DVB-C-kabel-tv-standarden. Om din nuvarande digitalmottagare (tv eller digibox) är kopplad till en traditionell antenn på taket (DVB-T-standard), bör du kontrollera att din mottagare också stöder DVB-C-standarden eller skaffa en sådan mottagare.
 
Då fiberterminalen placeras invid tv:n eller digiboxen är koppling av tjänsten mycket enkel: antennkabeln kopplas från fiberterminalens RF-utgång till ingången på tv:n eller digiboxen. Vi rekommenderar att fördela kabel-tv-signalen till flera uttag eller mottagare (med hjälp av s.k. splitter eller tap) eftersom signalnivån annars kan vara för stark för din mottagare.

Om ditt hushåll har flera tv-apparater, har huset antagligen ett internt antennät. Då sker ibruktagningen enklast genom att dra en antennkabel från fiberterminalens RF-utgång till den befintliga antennfördelaren i huset (antennen kopplas bort). Du kan eventuellt behöva hjälp av en auktoriserad tv-installatör, dessa kostnader ingår inte i fiberanslutningens pris.

När mottagaren är kopplad till nätverket får du kanalerna synliga genom att återställa fabriksinställningarna i mottagaren och därefter göra en ny kanalsökning. För betalkanalerna behövs ett TV-kort, det kan det hämtas från våra kundbetjäningsställen eller någon av våra återförsäljare. Om din mottagare stöder HD- (skarpbilds-) sändningar bör TV-kortet länkas till din mottagare (digibox eller kortläsare).

Bredbandstelefon

Fiberanslutningen möjliggör även en bredbandstelefontjänst, denna beställs separat. Bredbandstelefontjänsten kopplas ofta ett par veckor efter resten av tjänsterna för att försäkra att allting fungerar som det skall. Säg inte upp ditt gamla abonnemang om du vill behålla ditt gamla 019-nummer, vi gör en nummerflytt av ditt telefonnummer till oss.

Tjänsten fungerar med en traditionell telefonapparat (tonvalstelefon, inte impulsvals-/fingerskiveapparat) eller med en trådlös s.k. DECT-telefon. Till tjänsten kan som standard kopplas en telefonapparat per nummer. Om du vill använda trådtelefonen i flera rum rekommenderar vi anskaffning av en trådlös telefonapparat. Bredbandstelefontjänsten är ämnad för vanliga telefonsamtal, tjänsten stöder inte användning av specialutrustning som t.ex. faxar, trygghetstelefoner, inbrottsalarm och dylikt.

Då telefonapparaten (eller den trådlösa apparatens huvudenhet) placeras bredvid fiberterminalen är ibruktagningen mycket enkel: en telefonkabel (med RJ-11 kontakt) kopplas från fiberteminalens telefonutgång (se bilderna) till telefonapparatens linjeingång.

Via Hantera Tjänster kan du göra inställningar i din bredbandstelefontjänst. 

Guide för ibruktagning av tjänsterna i bostadsbolag

DG301

 

Fiberbredband

Du får ett textmeddelande när din anslutning är färdig att användas. Koppla modemet till el- och telefon/datauttag senast då, all utrustning du behöver finns i modemlådan. Du kan koppla upp till internet trådlöst eller med kabel. Det trådlösa nätet är låst för din säkerhet, koderna finns på fiberterminalen. Instruktioner nedan.

1. Anslut nätterminalen till ett telefonuttag i bostaden.

1.1 Äldre fastigheter med traditionellt telefonkablage har oftast 3-poliga uttag placerade i olika rum i bostaden. Nätterminalen kan vanligen anslutas direkt till vilket som helst av dessa. Koppla RJ-11 kabeln till nätterminalens grå DSL-port och till vägguttaget genom filtret enligt bilden.

1.2 I modernare fastigheter med nätverkskablage ansluts nätterminalen till teleuttaget med en Ethernet -kabel från den röda GbE1-porten. Ofta finns den inkommande signalen i tamburen i den s.k. "bostadsfördelaren" vart även nätterminalen ofta placeras. Om nätterminalen inte placeras här p.g.a. utrymmesbrist eller motsvarande, så kan inkommande signalen kopplas vidare till valfritt rum genom att koppla en kort Ethernet-kabel mellan porten för inkommande signalen och det aktuella rummets port.

2. Koppla strömadaptern till nätterminalen och ett ledigt eluttag.

3. Se till att strömbrytaren är intryckt (ON-läge). Nätterminalen startar och "Power" -lampan börjar lysa.

Anslutning av dator med kabel (Ethernet)

4. Genom att ansluta datorn till nätverket med en Ethernet-kabel får du säker tillgång till Fiberbredbandets maximihastighet. Vi rekommenderar att Ethernet-kabel används alltid då det är möjligt. Då nätterminalen placeras bredvid datorn är uppkopplingen väldigt enkel: anslut Ethernet-kabeln till en av nätterminalens Ethernet-portar och datorns nätverkskort.

Trådlös anslutning av dator (WLAN)

5. I nätterminalen finns som standard en WLAN-sändare (802.11b/g/n/ac) som möjliggör trådlös uppkoppling av t.ex. en bärbar dator med en WLAN-mottagare. Ofta hittar datorn flera trådlösa nätverk så du bör veta namnet (SSID) och lösenordet (WPA-nyckel) på just ditt trådlösa nätverk, dessa finns skrivna under nätterminalen. Anslut din dator till det rätta trådlösa nätverket och skriv in lösenordet (WPA-nyckeln). Observera att lösenordet kan bestå av siffror samt små och stora bokstäver. Det skall skrivas exakt så som de står angivet under nätterminalen.

SSID: Inteno_A1D3
WPA: 1A3b5c7D9e
Modell på hur SSID och WPA kan vara angivna, namnet/lösenordet består av texten i rött.

WLAN -funktionerna kan vid behov ändras i fiberterminalen på adressen http://192.168.1.1.

Kom ihåg att överföringshastigheten i det trådlösa nätet varierar och är beroende av många faktorer, det är möjligt att du inte uppnår Fiberbredband-tjänstens maximihastighet trådlöst. De vanligaste faktorerna som påverkar överföringshastigheten är:

  1. WLAN-standarden din dator stöder: 802.11b/g/n/ac
  2. hinder som blockerar trådlösa signaler, speciellt hinder som är nära sändarens antenn t.ex. om nätterminalen installeras i ett plåtskåp
  3. avståndet mellan nätterminalen och datorn
  4. andra trådlösa nätverk i närheten (nätverken kan störa varandra)

Kabel-tv

Kabel-tv-tjänsten baserar sig på DVB-C-kabel-tv-standarden. Om din nuvarande digitalmottagare (tv eller digibox) är kopplad till en traditionell antenn på taket (DVB-T-standard), bör du kontrollera att den också stöder DVB-C-standarden eller skaffa en sådan mottagare.

I de flesta bostadsbolag kopplas antennkabeln från lägenhetens antennuttag till ingången på tv:n eller digiboxen. När mottagaren är kopplad får du kanalerna synliga genom att göra en ny kanalsökning. I vissa fall kan det också krävas en fabriksinställning av mottagaren. Du kan eventuellt behöva hjälp av en auktoriserad tv-installatör, du står själv för dessa kostnader.

För betalkanalerna behövs ett TV-kort, det kan det hämtas från våra kundbetjäningsställen eller någon av våra återförsäljare. Om din mottagare stöder HD- (skarpbilds-) sändningar bör TV-kortet länkas till din mottagare.  

Bredbandstelefon

Telefonen kopplas till nätterminalens telefonuttag. Säg inte upp ditt gamla abonnemang om du vill behålla ditt gamla 019-nummer, vi gör en nummerflytt av ditt telefonnummer till oss.

Bredbandstelefontjänsten fungerar med en traditionell telefonapparat (tonvals-/knapptelefon, inte pulsvals-/fingerskiveapparat) eller med en trådlös s.k. DECT-telefon som ansluts till nätterminalens telefonutgång (TEL1=primärnummer, TEL2= sekundärnummer). Till tjänsten kan som standard kopplas en telefonapparat per nummer. Om du vill använda trådtelefonen i flera rum rekommenderar vi anskaffning av en trådlös telefonapparat. Bredbandstelefontjänsten är ämnad för vanliga telefonsamtal, tjänsten stöder inte användning av specialutrustning som t.ex. faxar, trygghetstelefoner, inbrottsalarm och dylikt.

Då telefonapparaten (eller den trådlösa apparatens huvudenhet) placeras bredvid nätterminalen är ibruktagningen mycket enkel: en telefonkabel (med RJ-11 kontakt) kopplas från nätterminalens telefonutgång (se bild) till telefonapparatens linjeingång.

Via Hantera Tjänster kan du göra inställningar i din bredbandstelefontjänst.

Betal-tv-kanalerna ändrar allt oftare sändningsformat till MPEG4 och i praktiken alla nya kanaler publiceras endast i HD-kvalitet. För att se MPEG4- och HD-kanaler behöver du en Cable Ready HD-mottagare som länkas ihop med ditt TV-kort. Länkningen sköter vi i vår kundbetjäning, bara vi får länkningsnumret på din HD-kortläsare eller -digibox. Vi förutsätter nuförtiden att kunden använder Cable Ready HD -godkänd utrustning. Annars kan vi inte garantera att alla kanaler syns även i fortsättningen.

Kontrollera om din tv eller digibox är godkänd för Cable Ready HD på www.testatutlaitteet.fi. Om din mottagare är märkt med Cable Ready HD, skall den länkas till TV-kortet oberoende om du ser på HD-kanaler eller inte.

Frekvenserna på de digitala kanalknippena

Cable Ready HDTV

HDTV1

För att kunna se på HD-kanaler med din Cable Ready HDTV med inbyggd digibox behöver du en kortläsare (CI-modul) och ett länkat TV-kort.

På kortläsaren finns ett länkningsnummer, en elvasiffrig nummerserie som börjar med 005 eller 006. Detta nummer används för att länka ihop kortläsaren och TV-kortet. Meddela numret till vår kundtjänst eller någon av våra återförsäljare så gör vi länkningen.

Karis Telefon säljer inte kortläsare, våra återförsäljare kan hjälpa med det.

Cable Ready HD-digibox

HDTV2

För att kunna se på HD-kanaler med din Cable Ready HD-digibox behöver du en HD Ready, Full HD Ready eller Full HDTV och ett länkat TV-kort.

Under digiboxen finns ett länkningsnummer, en elvasiffrig nummerserie som börjar med 005 eller 006. Detta nummer används för att länka ihop digiboxen och TV-kortet. Meddela länkningsnumret till vår kundtjänst eller någon av våra återförsäljare så gör vi länkningen.

Tv:n har inbyggd HD-digibox men den är inte godkänd för Cable Ready HD

HDTV3

Om din tv med inbyggd HD-digibox inte är godkänd för Cable Ready HD kan du ändå se på HD-sändningar genom att ansluta en Cable Ready HD-digibox till din tv med en HDMI-kabel.

Under digiboxen finns ett länkningsnummer, en elvasiffrig nummerserie som börjar med 005 eller 006. Detta nummer används för att länka ihop digiboxen och TV-kortet. Meddela länkningsnumret till vår kundtjänst eller någon av våra återförsäljare så gör vi länkningen.

För att kunna se på våra betalkanaler krävs att du har Karis Telefons kabel-tv-anslutning (traditionell eller via fiber) och ett av våra TV-kort. Då du har ett TV-kort kan du beställa och titta på alla befintliga betalkanaler enkelt med ett och samma kort.

Vi rekommenderar HD-utrustning (kortläsare och/eller digibox), den krävs för att se på allt fler (även SD) kanaler. HD-utrustning märks med Cable Ready HD märket, du kan också kontrollera din apparat på www.testatutlaitteet.fi.

SD eller SDTV står för Standard-definition television, eller standardbildupplösning. HD eller HDTV står för High-definition television eller hög bildupplösning. SD och HD termerna används om både sändningen och utrustningen.

Följ anvisningarna nedan eller ladda ner dem i PDF format för att aktivera dina betalkanaler.

 

1. Om du har HD utrustning (kortläsare och/eller digibox) så måste den länkas ihop med TV-kortet oberoende av om du ser på HD-kanaler eller inte. Under digiboxen eller på kortläsaren finns en länkningskod som börjar på 005 eller 006. Meddela denna kod åt vår kundtjänst eller någon av våra återförsäljare, det går bra att ringa in koden eller skicka den per e-post.

2. Placera TV-kortet i digiboxen eller tv:ns kortläsare. Placeringen i digiboxen varierar beroende på modell, se digiboxens instruktioner.

TV-kortet placeras i kortläsaren chip först och mot läsarens bildsida. Kortläsren läggs i tv:n så att kortläsarens bildsida med logon pekar bakåt mot väggen och textsidan med länkningskoden pekar framåt mot tv:ns bildruta.


3. Gör en kanalsökning. Öppna en kanalplats som kräver TV-kort, t.ex. kanalplats 98 (månadens bonuskanal) eller någon av dina betalkanaler.


4. Notera att det kan ta flera timmar innan kanalerna syns. Lämna på mottagaren (digibox/tv) och vänta tills apparaten registrerat kanalerna och de börjar synas.

Om kanalerna inte syns:
5. Återhämta apparatens fabriksinställningar och gör en ny kanalsökning. Observera att det kan krävas flera fabriksinställningar innan kanalerna syns.


6. Lämna på mottagaren (digiboxen/tv:n) över natten. Obs! Byt inte kanal i detta skede.


7. Om kanalerna inte ännu syns, kontakta Karis Telefons kundtjänst eller våra återförsäljare. Ta med dig TV-kortet om du besöker kundtjänsten eller återförsäljarna, vi kan testa kortet.

 

Observera att kanalerna kan försvinna från TV-kortet om din mottagare är avstängd en längre tid (t.ex. under semestern), de bör då registreras på nytt. Följ steg 4-7.

 

  

Exmpel på CI+-modul, dvs. HD-kortläsare     Exempel på CA-modul, dvs. kortläsare

Till Fiberbredbandet hör 5 st 500 Mbit:s e-postlådor och 200 Mbit:s hemsidesutrymme. Kontakta kundtjänsten för att få dina användarkoder om du inte redan har dem. Koderna är samma som används för inloggning i Självbetjäningsportalen.

Skapa en e-postlåda

Användarkoderna du får från kundtjänsten är till ett administratörskonto med vilket du via Hantera Tjänster kan skapa och ta bort e-postlådor (e-postadresser). Observera att vid borttagning försvinner även eventuella e-postmeddelanden i e-postlådan.

Varje e-postlåda får ett eget användarnamn och lösenord, adressernas domainnamn kan fritt väljas bland dessa alternativ:

@ sboksi.fi
@ minmail.fi
@ livenet.fi
@ message.fi
@ 2me.fi
@ myhome.fi
@ mybusiness.fi
@ brev.fi
@ pikaposti.fi

Då du skapat en e-postlåda och tillhörande e-postadress kan du logga in i den antingen direkt i webbläsaren via webmail eller via ett e-postprogram.

Antalet utskick är begränsade till 100 st. per användare per timme, om gränsen överskrids hindras e-postutskicken för en stund. Varje mottagare i en e-post tolkas som ett utskick oberoende om det är fråga om utskick från en sändlista eller ett normalt meddelande.

På utgående och inkommande e-post finns en storleksbegränsning på max. 50MB för ett enskilt meddelande. För via Webmail skickade meddelanden finns en storleksbegränsning på sammanlagt 5MB för bifogade e-postbilagor.

Webmail

Med Webmailen kan du läsa och skicka e-post var som helst i världen direkt via webbläsaren utan att behöva installera något på datorn. Tjänsten är tillgänglig via Hantera tjänster. Logga in med det användarnamn och lösenord som skapats i samband med din e-postadress, inte med administratörkontots uppgifter.

E-postprogram

Du kan skapa ett konto för din nya e-postadress i Outlook Express, Mozilla Thunderbird eller motsvarande applikation genom att mata in rätt inställningar. Dessa nedan eller som PDF.  Som PDF finns även skilda instruktioner för Windows 10 och Windows Live e-postprogrammen.

Att sända e-post

Den utgående e-postservern är smtp.ktnet.fi. Servern kan användas för utgående e-post från Karis Telefons anslutningar. Det är möjligt att skicka e-post även från andra nät, ifall avsändaren autentiserar sig i samband med avsändningen.

Erbjudna SMTP- och MESSAGE SUBMISSION –anslutningsmetoder:

Anslutningsmetod  Port  Kryptering  Autentikering 
SMTP 25 - -
SUBMISSION 587 - AUTH *


* Autentisering obligatorisk. Stödd autentiseringsmetod är LOGIN AUTH. Avsändaradressens riktighet granskas i samband med sändning av e-post. Om avsändarens adress inte kan identifieras, förmedlas inte meddelandet vidare.

Att läsa e-post

För inkommande e-post stöder systemet POP3- samt IMAP4 anslutningsmetoder, den största skillnaden mellan dessa ligger i antalet mappar samt lagring av meddelanden på servern. För vanligt bruk rekommenderar vi IMAP4.

Då man använder POP3 har man tillgång till endast en mapp, och meddelandena raderas vanligen från servern då man laddar ned dem. Därmed blir det svårare att använda e-postlådan från flere maskiner.

Då man använder IMAP4 kan man använda sig av flera mappar, varav den inkommande posten anländer till en mapp vid namn INBOX. E-postmeddelandena lagras alltid på servern. Detta betyder att posten kan läsas från flera maskiner och via webmail så att samma meddelanden är synliga hela tiden. En del applikationer kan även spara en lokal kopia av e-postmeddelandena.

Inkommande e-postservern är mail.ktnet.fi, den använda porten beror på anslutningsmetoden.

Anslutningsmetod  Kryptering  Port
POP3 - 110
IMAP4 - 143

 

Inkommande e-post filtreras med ett noggrant heuristiskt filter för skräppost. Meddelanden som klassificerats som skräppost styrs till användarens spam-mapp. Meddelanden i spammappen sparas i 60 dagar, varefter de förstörs automatiskt. Spam-mappen kan nås via Webmail, samt via IMAP-e-postapplikationer. Om kunden använder POP3-e-postapplikation nås spam-mappen via Webmail.

Hemsideutrymme

Hemsidans adress är i formen http://hemportalen.fi/användarnamn, det här går inte att ändra.

För att ta i bruk hemsidorna ska du gå till väga enligt följande:

  • Startsidan skall ha filnamnet index.htm eller index.html
  • Ta med hjälp av ett ftp-program (t.ex. FlashFXP, WS-FTP, AtomFTP) kontakt till adressen hemportalen.fi, använd administratörkontots användarnamn och lösenord för inloggningen
  • Flytta över sidorna till servern och stäng ftp-programmet
  • Gå till adressen http://hemportalen.fi/användarnamn och kontrollera att dina sidor syns på rätt sätt

Egnahemshus

Bostadsbolag

  • Inteno EG300-AC
  • Inteno FG101
  • PacketFront DRG 586
  • Inteno FG500
  • Zhone 2517
  • Zhone 2427

VDSL2 (koppar internnät)

  • Inteno DG301AL-AC
  • Inteno DG201
  • Inteno VG50

Fiber (fiber internnät)

  • Inteno EG300-AC
  • Inteno EG500
  • Inteno FG101
  • Inteno FG500

  • Zhone 2517
  • Zhone 2427

Ethernet (Ethernet internnät)

  • Inteno DG301AL-AC
  • Inteno EG300-AC
  • Inteno EG101
  • Inteno DG201
  • Inteno VG50
  • Inteno EG500

Manualer

Egnahemshus

Bostadsbolag

Inteno Manual FG101 Eng

Inteno Manual FG500

zNID 24xx Configuration Guide

zNID 27xx Quick Install Guide

 

 

 

Inteno Manual DG200 Eng

Inteno Manual EG500

Inteno Manual FG101 Eng

Inteno Manual FG500

zNID 24xx Configuration Guide

Inteno Manual EG101 Eng

zNID 27xx Quick Install Guide

 

Inställningar i datorn

Använd i första hand alltid DHCP för att erhålla en IP-adress. Om statiska DNS-uppgifter måste användas kan servrarna 91.150.44.250 och 91.150.45.250 användas. Fiberbredband-tjänsten innehåller max 5 st DHCP addresserade officiella IP-adresser.

Filtrering

För bredbandsförbindelserna är smtp-porten stängd inifrån utåt förutom till Karis Telefons egna e-postservrar.
Utifrån inåt är tcp- och udp-portarna 1900, 5060-5061 samt tcp-port 23, 7547 blockerade.

Inställningar i VDSL2-modemet

RFC 1483 Bridged LLC
VPI =0, VCI=100

 MG 4938 web 

 

Mer hastighet också trådlöst? Täcker fiberterminalens Wi-Fi hela ditt hus?

Ubiquiti mindre sRGBVi erbjuder nu alla våra fiberkunder en WLAN-lösning som kan utvidgas och som lämpar sig särskilt bra för företag och större egnahemshus. Med Ubiquiti UniFi Wi-Fi-lösningen avbryts inte kontakten till det trådlösa nätet fast den uppkopplade apparaten flyttas från en basstations täckningsområde till en annans. Dessutom kan systemet fjärrhanteras, vilket ger goda möjligheter till distansstöd.

För att lösningen ska fungera kopplas basstationerna med Ethernet-kabel till fiberterminalen. Därtill bör du ha en aktiv fiber- eller företagsanslutning beställd från oss. Basstationen får ström via Ethernet-nätverket och behöver inga andra kablar. Den här basstationen, som faller också en mer krävande inredare i smaken, går alltså enkelt att placera t.ex. i taket eller på väggen.

Basstationen kostar 149 €/st. Priset inkluderar förhandskonfigurering av basstationen, du behöver alltså inte själv fundera på hur apparaten skall ställas in eller kalla in en specialist.

Om du vill veta mer kan du kontakta vår kundtjänst eller boka en egen infotid hos våra fiberexperter på numret 019 278 480.

Det är praktiskt att använda Fiberbredbandet trådlöst (WLAN). Då kommer du utan nätverkskablar ut på internet med mobilen, surfplattan eller datorn och du kan surfa trådlöst inom ditt hemnätverks hela räckvidd. Du observerar väl att WLAN-nätet inte hör till bredbandsförbindelsen som vi levererar, utan är ditt interna hemnätverk.

Anslut en apparat till det trådlösa nätet

Fiberterminalen (modemet) som vi levererar är alltid utrustad med en WLAN-basstation, vilket möjliggör trådlös uppkoppling av dina enheter som är utrustade med WLAN-mottagare. Ofta hittar datorn eller någon annan apparat flera trådlösa nätverk och då måste användaren veta namnet på det egna krypterade nätet (SSID) och dess lösenord (WPA-nyckel). Dessa finns angivna på fiberterminalen.

Observera att Inteno EG300 fiberterminaler har 2 st olika SSID:n som du kan ansluta enheter till. Står t.ex. nätverksnamnet ”Inteno-D67A” på terminalen så kan du ansluta till Inteno-D67A-2.4G (2,4 GHz) eller Inteno-D67A-5G (5 GHz). Samma lösenord kan användas till båda nätverken. 5 GHz har snabbare hastighet medan 2,4 GHz har bättre räckvidd. Endast modernare enheter kan ansluta till 5 GHz nätverket.

Anslut din dator till korrekt trådlöst nätverk genom att välja nätverket och klicka på ”anslut”.

Därefter kommer din apparat att be dig ange nätets lösenord (WPA-nyckel). När du skrivit in korrekt lösenord kommer din apparat att ansluta till det trådlösa nätverket. Observera att lösenordet kan innehålla både siffror och stora och små bokstäver och allt ska skrivas exakt rätt.

Du kommer väl ihåg att den lösenordskyddade anslutningen mellan modemet och datorn inte skyddar mot internetfaror så som nätattacker, virus eller dataintrång? Vi rekommenderar att du skaffar dig Dataskyddspaketet som vi erbjuder i samarbete med F-secure. Det är ett enkelt och bekymmersfritt sätt att sköta om datorns och övriga apparaters dataskydd.

Det trådlösa nätets hastighet

Det går inte ännu att uppnå topphastigheter trådlöst. Om du vill använda ditt Fiberbredband med maxhastighet och minsta möjliga responstid ska du koppla din dator till modemet med en RJ45-nätkabel.
Överföringshastigheten varierar när du använder ditt trådlösa nät och beror på många olika faktorer. Bl.a. modemets och apparatens teknik påverkar hastigheten, liksom omgivningen och avståndet till modemet. Alla hastigheter som anges på modem, basstationer, förstärkare och routrar är teoretiska maximihastigheter. Även mängden trådlösa nätverk som finns i närheten och vilka sändningskanaler som används påverkar WLAN-nätets hastighet och prestanda.

I tabellen visar vi teoretiska maxhastigheter för våra fiberterminalers WLAN-standarder och typiska hastigheter i normal användning.

Fiberterminal/modemTeknologiWLAN-standardWLAN, maxhastighetWLAN, typisk hastighet
Inteno FG500 FTTH fiber AE 802.11 b/g/n -> 85/85 Mbit/s 20–50 Mbit/s
Inteno EG300 FTTB/FTTH fiber AE 802.11 b/g/n/a/ac -> 450/450 Mbit/s 60–200 Mbit/s
Zhone 2427 FTTH fiber GPON 802.11 b/g/n -> 85/85 Mbit/s 20–50 Mbit/s
Inteno VG50 FTTB VDSL2/Ethernet 801.11 b/g/n -> 85/85 Mbit/s 20–50 Mbit/s
Inteno DG301-AL-AC FTTB VDSL2/Ethernet 802.11 b/g/n/a/ac -> 250/250 Mbit/s 60–150 Mbit/s
Inteno EG500 FTTB fiber AE 802.11 b/g/n -> 85/85 Mbit/s 20–50 Mbit/s

Ubiquiti UniFi AP-AC-LITE
Wi-Fi-basstation

  802.11 b/g/n/a/ac -> 390/350 Mbit/s 60–200 Mbit/s

 

Placering av modemet och basstationen

För att uppnå bästa möjliga, trådlösa räckvidd och hastighet bör du välja rätt placering för ditt modem eller din basstation.

modem

När du väljer placering, tänk bl.a. på följande:

• Alla hinder försvagar signalstyrkan. Signalen kan gå genom dörrar, fönster och lättare väggkonstruktioner, men dessa hinder dämpar signalen.

• Också en del elektronik i hemmet, så som datorer, nätstickor (”mokkula”), mikrovågsugnar, nöjeselektronik och energisparlampor kan förorsaka störningar.

• Metall, betong, tegel, sten och stock kan ofta stoppa signalen helt och hållet

• Det är en bra idé att placera basstationen på en så central plats som möjligt och helst högt uppe, så att signalen når ut i hela bostaden.

 

I besvärliga situationer är lösningen vanligtvis att använda tilläggsantenner eller -basstationer. Från oss får du t.ex. Ubiquiti UniFi-basstationer, som är enkla att installera, ser bra ut och ansluts till husets interna nätverk så som bilden visar.

WLAN-anslutningen är känslig för störningar i användningsmiljön. En dålig anslutning beror vanligtvis på att signalen mellan modemet och datorn är för svag. Avståndet mellan modemet och datorn samt vilken WLAN-kanal som används är de faktorer som inverkar mest på WLAN-signalens styrka. Som första åtgärd kan du testa hur bra anslutningen fungerar närmare modemet.

Om det blir avbrott i den trådlösa anslutningen eller den är långsam trots att modemet eller basstationen placerats på bra ställen, försök korrigera anslutningen på följande sätt:

Starta om modemet

Det är alltid bra att börja med en omstart av modemet och eventuella basstationer. Ett modem som varit påslaget länge i ett sträck kan ”låsa sig”. Vanligtvis beror det på att modemets minne tar slut.

Starta om modemet genom att dra ut elsladden i 10 sekunder. Koppla sedan in sladden igen. Se till att modemet är avstängt tillräckligt länge för att spänningen säkert ska hinna lämna apparaten.

Byt frekvens

Våra nyaste modem stöder frekvenserna 2,4 och 5 GHz. Frekvensen 2,4Ghz är vanligast och används ofta mycket flitigt i t.ex. höghus. Detta kan medföra störningar, att hastigheten sjunker eller att anslutningen försämras på annat sätt. Som bäst kan användning av frekvensen 5Ghz snabba upp den trådlösa anslutningen betydligt, men å andra sidan påverkas nätets räckvidd negativt, eftersom 5Ghz inte går genom material lika väl som 2,4Ghz.

Om din enhet, så som de nyaste bärbara datorerna, telefonerna och surfplattorna, stöder frekvensen 5Ghz är det en bra idé att använda den frekvensen.

Byt WLAN-kanal

Hemmets övriga elektronikutrustning och höghusgrannarnas modem eller routrar kan påverka WLAN-signalen så att det blir avbrott eller den trådlösa anslutningen fungerar långsammare. Då kan du söka upp en bättre WLAN-kanal manuellt.

I de fiberterminaler som vi levererar är WLAN-kanalen automatiskt inställd så att modemet byter kanal hela tiden till den minst belastade frekvensen. Hur belastad en kanal är beror bl.a. på grannens WLAN-modem eller -routrar.

Alla apparater som använder WLAN-nätet (datorer, surfplattor, telefoner) kan inte nödvändigtvis hantera automatiska kanalval på rätt sätt, så testa först att ställa in någon specifik WLAN-kanal. Använd t.ex. kanal 11, som klarar av störningar bäst tack vare den höga frekvensen.

Uppdatera datorns WLAN-drivrutiner

Också när datorn har alltför gamla drivrutiner för WLAN-adaptern kan det bli problem med det trådlösa nätet. WLAN-adaptern kan i så fall inte nödvändigtvis kommunicera med modemet på rätt sätt. Kontrollera din WLAN-adapters drivrutiner i Windows enhetshanterare och säkerställ därefter på tillverkarens webbplats att du har de nyaste drivrutinerna som finns tillgängliga för din WLAN-adapter. Om så inte är fallet, ladda ner de nyaste drivrutinerna från tillverkarens webbplats och installera dem.

Om du inte hittar svar på dina frågor på webbsidan eller nedan svarar vår kundtjänst gärna på dem!

Vad är fiber och varför skall jag välja det?

Vad är fiber/ fiberoptik?

Fiber, alltså optofiber eller ljuskabel refererar till en kabeltyp där man använder optiskt ljus för dataöverföring i stället för elektriska pulser. Optofibern är okänslig för elektriska störningar. Optofiberns överföringskapacitet är enorm, i dagens läge begränsas överföringskapaciteten närmast av den teknik som finns tillhanda i ändorna på förbindelsen.

Fiberoptik är ett optiskt system där ljus leds genom så kallade optiska fibrer vars kärnor är gjorda av mycket rent glas eller plast från flera millimeters diameter ned till mindre än ett hårstrås diameter. Dessa glas- eller plastkärnor är omslutna av ett mantelhölje och vanligtvis också av ett skyddande skal.

Ett fiberoptiskt överföringssystem består av en sändare och av en mottagare. Sändaren skickar ut ljus antingen med hjälp av laser eller med hjälp av lysdioder. Mottagaren "översätter" ljussignalerna till elektriska impulser som skickas till dator, TV eller telefon. För att upptäcka ljuset använder mottagaren sig av fotoceller eller fotodioder. De vanligaste ljusvåglängderna som används är 1550 nanometer, d.v.s. infrarött ljus. Ljus lämpar sig väl för kommunikation tack vare dess snabba överföringshastighet och bibehållen kvalitet.

Varför skall jag beställa en fiberanslutning?

Fibern möjliggör supersnabb kontakt med omvärlden och idealiska möjligheter till distansarbete. För framtidens hem är fibern lika viktig som vatten och el är idag. Via fibern kan du använda internet och kabel-tv och allt fler tjänster kommer att kopplas till fiber i framtiden. I takt med att den fasta trådtelefonin avvecklas, avvecklas också kopparkablarna som idag används för ADSL-bredband. Fibern tar deras plats och blir således en förutsättning för internetanslutning i hemmet. Det är en säker investering för framtida kommunikationskrav i hemmet.

Kan 3G, 4G eller motsvarande trådlöst bredband ersätta optofiberförbindelser?

Nej, trådlösa förbindelser kan inte ersätta en optofiberförbindelse men kan dock komplettera en optofiberanslutning och ge den mobilitet. Optofiber är för tillfället det enda kända beaktansvärda mediet som kan klara av framtidens dataöverföringsbehov.

Varför räcker det inte med mobila lösningar?

Ju fler som använder internet mobilt, desto mindre kapacitet finns det att dela på. De mobila lösningarna är ämnade för dem som behöver internetanslutning på rörlig fot. Om alla invånare, också hemma, förlitar sig på mobila lösningar räcker kapaciteten inte till för snabba hastigheter.

Kostnader

Vad kostar det att få fiber till ett egnahemshus?

Anslutningspriset varierar områdesvis, i nuläget ligger kostnaden mellan 1050 € och 3000 €. Utöver anslutningsavgiften tillkommer också 200 € för en Karis Telefons aktie, om en sådan inte redan finns i din ägo. Du kan kontrollera läget för ditt område här eller genom att kontakta kundtjänsten.

Varför har ni olika priser på olika områdens anslutningar?

Många faktorer inverkar på anslutningsavgiften, främst bland dessa är grävkostnaderna. Utvidgandet av nätet är dyrare på glesbygden än i tätorter bl.a. just eftersom det där är längre grävsträckor och färre fastigheter.

Varför kostar det mer att få en fiberanslutning till ett egnahemshus än att få ADSL-bredband?

ADSL-bredband levereras via kopparkablar, som traditionellt använts till trådtelefoni, dessa finns vanligen färdigt dragna till huset. Fiber är en helt annan teknik som kräver nya kablar vilka skall grävas ner.

Får jag göra hushållsavdrag i beskattningen om jag beställer en fiberanslutning till egnahemshus?

Av anslutningsavgiften berättigar 550 € till hushållsavdrag i beskattningen. Summan finns specificerad på räkningen för att det ska vara enkelt att deklarera den.

Måste jag betala hela anslutningsavgiften på en gång då jag beställer fiber till egnahemshus?

Nej, vi har olika avbetalningsalternativ med upp till fem år avbetalningstid.

När kommer räkningen för anslutningen?

Vi fakturerar anslutningen då den kopplats.

Stiger värdet på min fastighet om jag har en fiberanslutning?

Ja, det gör det. Många värdesätter fiberanslutningen och de möjligheter till bl.a. distansjobb den medför. Fiberanslutningen är en investering och det lönar sig att nämna den skilt om huset skall säljas.

Aktien

Behöver jag en aktie för att få fiber?

Ja, alla våra fiberkunder som bor i egnahemshus blir också Karis Telefons aktieägare om de inte redan är det. Vi kräver detta för att garantera ett lokalt ägande av Karis Telefon.

Om du bor i ett bostadsbolag är det bolaget som äger aktien, enskilda invånare behöver inte aktier.

Fibern är kopplad men jag har inte fått min aktie. Varför inte?

Du får aktien först då hela anslutningsavgiften är betald. Om anslutningsavgiften betalas i rater fungerar aktien som säkerhet under avbetalningstiden. Då aktien är klar att avhämtas kontaktar vi dig, normalt via textmeddelande.

Vad kostar aktien?

Aktien kostar i nuläget 200 €.

Installation och teknik

Hur länge tar det från att jag beställt en fiberanslutning tills jag har tjänsterna påkopplade?

Kopplingstiden för egnahemshus beror på när du beställt anslutningen och när ibruktagningen på ditt område uppskattas ske. För färdigt utbyggda områden är kopplingstiden normalt 4 - 8 veckor från beställning. Observera att det normalt förutsätter du själv tar hand om att gräva fiberkabeln från tomtgränsen till huset.

Bostadsbolags leveranstid bekräftas alltid skilt. Invånaren i ett bostadsbolag som redan har fiber lovar vi koppling inom två veckor från beställning.

Vad händer med min gård då ni gräver ner fiberkabeln? Återställer ni det ni grävt upp?

Vi återställer gården med samma material som vi grävt upp, men vi sår inte en ny gräsmatta eller lägger stenar tillrätta om gården varit stenlagd. Var kabeln grävs på tomten kommer vi naturligtvis överens med dig så att arbetet gör minst möjliga skada på tomten.

Hur går det till då fibern installeras?

På nya fiberområden grävs fiberkabeln ner ända fram till huset och tas in på lämpligt ställe. Kabeln avslutas i en liten, s.k. fiberdosa och kopplas därifrån till en fiberterminal alltså modem. Montören verifierar anslutningens funktionalitet och den är därefter redo att tas i bruk. För att ta i bruk kabel-tv måste antennkabeln sedan kopplas till fiberterminalen, internet kan kopplas med kabel eller trådlöst.

I bostadsbolag meddelar vi att tjänsten är kopplad via textmeddelande. Om vi behöver in i lägenheten av någon orsak ringer vi dig. När du meddelats att tjänsten är installerad är det bara att koppla modemet till ett el- och data- eller telefonuttag i din lägenhet. Modemet kan hämtas/köpas från vår kundtjänst eller någon av våra återförsäljare.

Var i egnahemshuset placeras fiberterminalen?

I nybyggen placeras fiberterminalen i husets husfördelarutrymme där all telekabling startar. Därifrån kan både internet och tv-signal kopplas vidare till önskade rum.

I äldre hus som saknar ändamålsenlig husfördelare och därmed inte har en central fördelningspunkt installeras fiberanslutningen på lämplig plats. Om det bara finns en tv i huset, kan platsen vara i vardagsrummet i närheten av den. Ofta kan husets befintliga antennät utnyttjas och då installeras fiberterminalen vid nätets anslutningspunkt (splittern) så att kabel-tv-signalen fås till husets befintliga tv-uttag. Internettjänsten används emellertid trådlöst om datorn finns i ett annat rum. Därmed är det också mycket viktigt att tänka på trådlösa WLAN -nätets bruk och hörbarhet, och möjliga skilda basstationers placering.

Fiberbredband

Varför krävs en så stor överföringshastighet? Varför skall jag beställa 100M, 200M eller 500M?

Fler och fler tjänster kräver snabbt internet nuförtiden då det handlar mycket om bilder, video, spel och stora filer. Skype, Netflix, YouTube, olika spel, alla kräver snabbt internet för den optimala användarupplevelsen. Om ni är flera personer i familjen som alla vill ta del av sådana här tjänster behövs en högre hastighet att dela på. Du kan diskutera just ditt behov med vår kundtjänst eller med våra fiberförsäljare.

Vi är en 5-personers familj med tonåriga barn som gärna spelar spel på internet. Vilken hastighet rekommenderar ni för oss?

Till familjer med tonåringar som aktivt använder internet rekommenderar vi en hastighet på minst 100/100M. Vid behov kan man sedan ytterligare höja hastigheten eller sänka den.

Måste jag ta en hög hastighet för att kabel-tv:n ska synas bra via fibern?

Nej, internethastigheten påverkar inte kabel-tv:n.

Kabel-TV

Kan jag använda samma tv och digibox då jag får kabel-tv via fiber?

Om du tidigare haft kabel-tv kan du använda samma utrustning. Om du haft antenn, satellit eller motsvarande måste du kontrollera att denna utrustning fungerar i kabelnätet, DVB-C. Du kan göra det på adressen www.testatutlaitteet.fi.

Behöver jag någon skild utrustning för att kunna se era betalkanaler?

För att se betalkanalerna behövs ett Tv-kort. Därutöver behöver du en kortläsare eller digibox med kortplats, våra återförsäljare säljer av dem.

Observera att du behöver en Cable Ready HD märkt mottagare för att se på HD kanaler. Mottagaren länkas till ditt Tv-kort. I våra avtalsvillkor kräver vi våra kunder har HD-mottagare eftersom vi utan den inte kan garantera kanalernas synbarhet nu och i framtiden. Allt flera kanaler kräver HD-utrustning då signalerna omvandlas till HD- eller MPEG4-format. 

Vilka tv-kanaler ingår i kabel-tv-tjänsten utan tv-kort?

För närvarande ingår över 20 baskanaler.

Bredbandstelefontjänst

Vad kostar det att ha bredbandstelefon jämfört med vanlig trådtelefon?

Bredbandstelefontjänstens månadsavgifter är billiga jämfört med vanlig trådtelefon, se månadsavgifterna och samtalspriserna här.

Får jag en telefonapparat då jag beställer er bredbandstelefon?

Nej, ingen telefonapparat ingår i tjänsten.

En hurdan telefon behövs för att använda bredbandstelefontjänsten? Duger min gamla trådtelefon?

Du behöver en tonvalstelefon, pulsval stöds inte för utgående samtal. Om du har en modern knapptelefon kan den troligtvis användas som bredbandstelefon. Om du är osäker kan vi vid våra kundbetjäningspunkter testa om din telefon fungerar i fibernätet.

Jag har ett gammalt trådtelefonnummer och vill flytta över det till er. Ska jag säga upp avtalet jag har med min nuvarande operatör?

Nej, du ska inte säga upp ditt avtal. Om du sagt upp ditt nuvarande avtal är numret inte längre i ditt namn och vi kan inte flytta över det i vårt nät.

Allmänt om fiber

Vad är fiberns maxhastighet med tanke på framtiden?

En fiberkabel kan överföra otroligt stora mängder data varav endast en bråkdel av kapaciteten utnyttjas i dagsläget. Man kan säga att kapaciteten i princip är oändlig. Som jämförelse kan nämnas att hela Finlands datatrafik skulle kunna förmedlas via ett enda fiberstrå.

Hur lång livslängd har fiberkabeln? Måste den förnyas igen om 10 år?

Fiberkablarna uppskattas hålla i minst 50 år.

Vad menar man med FTTH? FTTB?

FTTH, Fiber To The Home, betyder en optofiberförbindelse ända hem till slutförbrukaren medan FTTB, Fiber To The Building, betyder fiber till fastigheten. Vid Karis Telefon används begreppet FTTH för fiberanslutningar i egnahemshus och FTTB för fiberanslutningar i bostadsbolag.

Vad är Open Access?

Öppet nät, "Open Access", innebär att kunden via sin, i detta fall fiberanslutning, kan välja mellan ett flertal bredbands-, tv- och tjänsteleverantörer. Karis Telefons fiberkunder kan redan nu beställa tjänster av flera olika leverantörer och vårt mål är ett ännu öppnare nät.

Påverkas fiberanslutningen av grannarnas internetanvändning?

Nej, din egen fiberhastighet delas endast mellan dem du ger tillgång, normalt dina egna familjemedlemmar.

Hur gör jag om jag vill flytta min fiberanslutning till en annan adress?

Kontakta kundtjänsten i god tid före möjliga flytten för att diskutera situationen. Fiberanslutningen kan flyttas förutsatt det finns fiber på nya adressen. Fiberanslutningar i egnahemshus flyttas inte utan ägaren för anslutningen måste bytas om du säljer ditt hus.

Kan jag ha samma modem som jag haft med ADSL-bredband?

Nej, fiber är en skild teknik som kräver en skild terminal.

Måste jag byta ut mitt internnät i huset då jag får fiber?

Kabel-tv:n använder vanliga antennkablar som oftast kan utnyttjas. Internet-delen kräver modern Ethernet-nätverkskabling, alternativt kan du använda tjänsten trådlöst. Läs mera om egnahemshusets internnät här.

Hur får jag fiber?

Vad ska jag göra för att ni ska bygga ut fiber på mitt bostadsområde?

Fiber byggs till egnahemshus långt på basen av intresse på området, börja alltså med att anmäla ditt intresse här. När du gör din intresseanmälan ser du samtidigt intresseprocenten på området, normalt krävs runt 40 % för att ett byggbeslut skall kunna göras. För att höja intresset på området kan du också be dina grannar göra en intresseanmälan.

Om du bor i ett bostadsbolag skall du vara i kontakt med din disponent eller styrelsemedlemsom kan be om en offert på fibertill ditt bolag.

Varför ska jag ta fiber redan i samband med att ett bostadsområde byggs ut med fiber och inte vänta till senare?

I samband med att ett område byggs ut med fiber ger vi vissa förmåner till dem som beställer fiber i startskedet, vi bjuder normalt bl.a. på grävningen på tomten. Om du beställer fiber i ett senare skede kan vi inte garantera samma förmåner.

Kan jag beställa en fiberanslutning till min sommarstuga?

Om din sommarstuga ligger på ett område där det finns Karis Telefons fiber går det bra att beställa en fiberanslutning dit. Kolla tillgängligheten här. Notera att fiberanslutningen kräver elektricitet.

Annat

Vad händer om något inte fungerar som det ska?

Då ringer du vårt felanmälningsnummer eller så kan du göra en felanmälan via nätet. På frågor som berör våra tjänster svarar vår kundtjänst medan Helpdesken ger teknisk support.