Du har kommit till denna sida via våra utrustningssidor eller via länk i e-post eller brev, där vi informerat om att ditt modem/fiberterminal behöver uppgraderas. Den utrustning du använder får inte längre säkerhetsuppdateringar från tillverkaren, vilket på sikt kan bli en säkerhetsrisk.

Vi informerar i god tid. Det är alltså nödvändigtvis inte akut ännu – vi vill ge dig god tid att planera en uppgradering.


Vad innebär det här för mig?

  • Din internetanslutning fungerar fortfarande som vanligt.
  • Din nuvarande utrustning är för tillfället säker att använda.
  • På sikt kan den bli mer sårbar för säkerhetshot.
  • Ett modembyte rekommenderas, för att förebygga att skadlig trafik tar sig in i nätet via ditt modem.

Vad händer om en säkerhetsrisk uppstår?

Traficom följer med om skadlig trafik tar sig in i nätet med hjälp av ditt modem. Traficom meddelar oss om att akuta åtgärder behövs för att den skadliga trafiken inte ska sprida sig vidare. Som säkerhetsåtgärd måste Karis Telefon temporärt stänga din internetanslutning, tills faran är åtgärdad. Konkret betyder detta att din anslutning öppnas åter först efter att ditt modem bytts ut. 

Som ägare av modemet står du för kostnaderna av modembytet och eventuella utgifter för router/wifi-sändare.


Vad ska jag göra?

Du behöver inte göra något omedelbart. Men vi rekommenderar att du börjar planera att byta ut din utrustning. 


Hur byter jag utrustning?

Vi erbjuder dig byte av nuvarande modem/fiberterminal till fiberomvandlaren Fibertwist (som förblir i Karis Telefons ägo och underhåll).

  • Fiberomvandlaren får du utan kostnad (0 €)
  • Bytet kräver ett hembesök som kostar 64 €.


Utöver fiberomvandlaren behöver du en router/wifi-sändare. Du kan skaffa denna själv eller hyra av oss.

 

Vill du sköta undan modembytet? Kontakta oss!

  1. Om du vill vara ute i god tid, mejla vår kundtjänst eller använd kontaktformuläret nedan. Vi ber om förståelse för att det kan vara längre svarstider under denna period.

  2. Förbered dig med att ange dessa uppgifter:
  3. Kundbetjäningen för dig in på väntelista över modembyten.

  4. Montören kontaktar dig när modembytet börjar bli aktuellt (beror på tidtabellen du angivit) för att komma överens om en installationstidpunkt.

Obs! Kom ihåg att du enbart kan sköta dina egna ärenden hos kundbetjäningen. Om du vill kontakta oss i någon annans ställe, begär då fullmakt av personen på förhand och presentera den för kundbetjäningen.

 

Kontaktformulär

Du kan använda kontaktformuläret för att ställa dig i kö för modembyte.

Vänligen inkludera svar på frågorna ovan om du använder kontaktformuläret. 

Vanliga frågor

Måste jag byta nu?
Nej, det är inte brådskande. Vi informerar i god tid.

Kommer mitt internet att sluta fungera?
Nej, din uppkoppling fungerar som vanligt.

Vad händer om jag inte gör något?
På sikt kan din utrustning bli mer sårbar för säkerhetshot, och vi kan då bli tvungna att tillfälligt stänga internettjänsten.

Behöver du hjälp?

Hör av dig om du har frågor som inte besvaras här!