Internet ei toimi
1. Käynnistä päätelaite uudelleen vetämällä sähköpistoke ulos pistorasiasta ja odota minuutin verran ennen kuin kytket sen uudelleen. Odota sitten, että päätelaite käynnistyy kunnolla uudelleen, tähän menee normaalisti korkeintaan 5 minuuttia. Testaa liittymää.
2. Palaako DSL-valo? Jos ei, niin tarkista että puhelinkaapeli on oikein kytketty DSL-porttiin ja asunnon telerasiaan. Kokeile tarvittaessa toista telerasiaa.
3. Onko laitteesi kytketty päätelaitteeseen Ethernet-kaapelilla? Tarkista Ethernet-kaapelin kiinnitys sekä päätelaitteeseen että omaan laitteeseesi. Tarkista myös, että kaapeli on ehjä. Kokeile vaihtaa päätelaitteen ja laitteesi välillä oleva(t) kaapeli(t). Jos sinulla on Ethernet-sisäverkko ja laitteesi on kytkettynä siihen, kokeile kytkeä laite suoraan päätelaitteeseen varmistaaksesi, ettei ongelma ole sisäverkossa. Kokeile toista LAN-porttia kuitupäätelaitteessa ja, mikäli mahdollista, toista tietokonetta
Päätelaitteen WLAN/WiFi ei toimi
1. Käynnistä päätelaite uudelleen vetämällä sähköpistoke ulos pistorasiasta ja odota minuutin verran ennen kuin kytket sen uudelleen. Odota sitten, että päätelaite käynnistyy kunnolla uudelleen, tähän menee normaalisti korkeintaan 5 minuuttia. Testaa liittymää.
2. Tarkista, että päätelaiteen WLAN/WiFi valo palaa. Jos ei, niin aktivoi WLAN-toiminto.
3. Toimiiko WiFi jossain laitteessa mutta ei toisessa? Käynnistää uudelleen se laite, jossa WiFi ei toimi. Tietokoneen käynnistät uudelleen valitsemalla valikosta käynnistä uudestaan, tietokoneen sammuttaminen ja sitten käynnistäminen ei ole sama asia. Jos kyse on televisiosta, vedä sähköpistoke ulos pistorasiasta ja odota minuutin verran ennen kuin kytket sen uudelleen. Tabletin ja puhelimen käynnistät tavallisesti uudelleen pitämällä nappia josta suljet näytön painettuna, kunnes laite kysyy haluatko sulkea vai käynnistää sen uudelleen. Valitse uudelleenkäynnistys.
4. Tarkista seuraavat asiat:
- että yrität kytkeytyä oikeaan langattomaan verkkoon, ja olet antanut oikean salasanan. Langattoman verkon käyttäjätunnus ja salasana ovat merkittynä päätelaitteeseen, huomaa, että salasana on kirjoitettava täsmälleen samoin kuin päätelaitteessa.
- jos laitteesi ei löydä lainkaan langattomia verkkoja, tarkista, että WLAN/WiFi on aktivoitu.
- että olet tarpeeksi lähellä päätelaitetta, yritä minimoida etäisyys ja mahdolliset esteet päätelaitteen ja laitteesi välillä. Voit lukea lisää WLAN:sta täällä.
- päätelaitteen WLAN toimintoja voi tarvittaessa muuttaa osoitteessa http://192.168.1.1 (suosittelemme tätä tehtäväksi vain jos tiedät mitä teet)
Ubiquiti UniFi AP AC -tukiaseman WLAN/WiFi ei toimi
1. Käynnistä päätelaite ja Ubiquiti UniFi AP AC -tukiasema uudelleen vetämällä sähköpistokkeet ulos pistorasioista ja odota minuutin verran ennen kuin kytket ne uudelleen. Odota sitten, että laitteet käynnistyvät kunnolla uudelleen, tähän menee normaalisti korkeintaan 5 minuuttia. Testaa liittymää.
2. Palaako tukiaseman valo? Valon voi sulkea asetuksista, mutta jos se tavallisesti palaa ja nyt ei, niin tarkista tukiaseman ja PoE adapterin sekä PoE adapterin ja kuitupäätelaitteen väliset kytkennät. Tarkista myös, että PoE adapterin sähköjohto on kunnolla kiinni sähköpistorasiassa.
3. Jos tukiaseman valo palaa, tarkista laitteen tila valon perusteella alla olevasta taulukosta.
Valon väri | Tila |
---|---|
Valkoinen | Tehdasasetettu, odottaa konfigurointia -> Lataa ”UniFi” sovellus puhelimeesi konfiguroidaksesi UniFi:n. |
Vilkkuva valkoinen | UniFi käynnistyy. |
Vilkkuva valkoinen /sininen | Laite tekee töitä, älä irrota kaapeleita! Voi tarkoittaa, että laite päivittyy. |
Sininen | Laite on käynnistynyt ja toimii normaalisti. |
Nopeasti vilkkuva sininen | Tätä käytetään suurissa verkoissa oikean tukiaseman löytämiseen. |
Hetkittäin vilkkuva tasainen sininen | Ilmoittaa, että UniFi ei saa yhteyttä verkkoon -> tarkista kaapelointi UniFi <-> PoE adapteri <-> kuitupäätelaite välillä. |
WLAN/Wi-Fi on hidas tai kuuluvuus huono
Lue ohjeistamme:
- WiFi-lähettimen/lähettimien sijoittelusta
- mikä langattoman verkon nopeuden pitäisi olla, riippuen laitteesta
- miksi langaton verkko on hidas tai kuuluvuus huono, ja mitä voit tehdä asian korjaamiseksi