För finländare är fiber den klart bästa lösningen för hemmets internetförbindelse. Finnet-förbundet har låtit göra en omfattande undersökning, som visar att fiberanvändare är exceptionellt nöjda med sin förbindelse.

Snabbhet, pålitlighet och lokal service är särskilt uppskattat bland finländska hemägare. Undersökningen förverkligades av undersökningsbyrån Vastakaiku Oy under hösten 2025 och den besvarades av över 4000 hemägare.

95 % av fiberanvändarna är nöjda – försprånget till mobilförbindelser behålls

Av fiberanvändarna är 95% nöjda med sin internetanslutning, i jämförelse med mobilanvändare vars resultat är märkbart lägre. Kunderna uppskattar särskilt:

  • Snabbhet: 95 % nöjda (mobil 84 %)

  • Funktionssäkerhet: 93 % nöjda (mobil 83 %)

  • Pris-kvalitetsförhållande: 80 % nöjda (mobil 74 %)

Även om mobilförbindelserna har utvecklats, behåller fibern ett klart försprång på alla centrala delområden.

Fibern klarar framtidens behov

“Nöjdheten bland fiberanvändare har redan under flera års tid hållits på en exceptionellt hög nivå, 95 procent. Det här är inget sammanträffande, för fiber erbjuder hemmet en överlägsen hastighet, funktionssäkerhet och kapacitet som klarar framtidens behov" konstaterar Finnet-förbundets verkställande direktör Jarmo Matilainen.

Med en snabb och stabil förbindelse fungerar vardagens digitala tjänster utan avbrott. Dessutom är de lokala Finnet-bolagen inhemska, pålitliga partners som erbjuder personlig service, vilket kunderna uppskattar”, fortsätter han.

Uppfattningar stärker fiberns ställning

Undersökningen avslöjar att det i uppfattningarna om fiber finns märkbara skillnader mellan fiberanvändare och mobilanvändare. Exempelvis:

  • Av fiberanvändarna upplever 70% att fibern är förmånlig men bara 29% av mobilanvändarna upplever det samma. 

  • Pris-kvalitetsförhållandet är bra, tycker 84% av fiberanvändarna och 43% av mobilanvändarna.

  • 92% av fiberanvändarna tycker att fibern är funktionssäker, och så känner även 72% av mobilanvändarna.

Fiber är inte bara tekniskt bäst, utan den upplevs även vara den mest pålitliga och kloka lösningen.

Lokal förankring och service avgör 

Förutom personlig service uppskattar finländarna att det är inhemskt och enkelt; att allt sköter sig vid en lucka och på en faktura.

  • 76 % av alla svarare tycker att det är viktigt att tjänsteleverantören är finskägd

  • Av de lokala Finnet-bolagens fiberkunder är 94% nöjda med sin leverantör

  • 53% av alla svarare samt 68% av dem som känner till den lokala modellen, föredrar fullservice fiber – allt från en lucka och på samma faktura.

Karis Telefon är din bekanta samarbetspartner som erbjuder en pålitlig förbindelse och en kundnära tjänst. När nätet och tjänsterna levereras av samma företag, är det smidigt och säkert att uträtta ärenden. Denna fullservice-modell stärker fiberoptikens ställning som en lösning där snabbhet och funktionssäkerhet kombineras med en lokal kundupplevelse.


*Finnet-förbundet lät göra en undersökning via Tutkimustoimisto Vastakaiku Oy om fiberbranschens rykte och föreställningar under hösten 2025. Som målgrupp fungerade vuxna, finländska hemägare. Undersökningen fick 4043 svar.