Både försäljandet och byggandet av fibernät går hejvilt framåt – och varför inte? Fiber är den mest miljövänliga och överlägset snabbaste internetuppkopplingen. Medierna har rapporterat om tveksamma försäljningsmetoder av fiber, och därför har vi listat de saker som du bör tänka på när du ingår ett fiberavtal.

Varför välja fiber?

Fiber är en miljövänlig och pålitlig internetanslutning för hela familjens nuvarande och framtida behov. Dess hastighet och förmåga att hantera stora datamängder är överlägsen.

Fiber klarar problemfritt av hela familjens internetanvändning på olika enheter; oavsett om du spelar, tittar på innehåll, surfar, sköter ärenden eller arbetar hemifrån, så möjliggör fiber en störningsfri anslutning. Videoklipp laddas ner på bara sekunder och distansarbete och videomöten hanteras utan störningar.


Vad kostar fiber?

För själva fiberanslutningen betalar du en installations-/anslutningsavgift, som hos oss inkluderar byggandet av fiberanslutningen till byggnaden, anslutandet, installationen och ibruktagningen. Egnahemmens anslutningsavgift inkluderar även utrustningen. Dessutom förutsätts att du köper en aktie (engångsavgift).

Utöver anslutningsavgiften (engångsavgift som man betalar i en eller flera rater) för fiber betalar du månatligen för bredbandstjänsten, vars pris påverkas av vilken hastighet du vill ha på internetanslutningen via fiber till ditt hem. 

Priset för en fiberanslutning varierar beroende på området (stadsområde vs. glesbygd). Dessutom påverkas priset av om du beställer fiber till ett egnahem eller husbolag.

Aktörerna i branschen följer väldigt olika prissättningsmodeller och installations-/anslutningsavgiftens innehåll varierar mycket, så detta lönar sig att kolla upp nogrannt.


Försäkra dig om att få en förbindelse snabbt

De största kostnaderna för fiber kommer från grävarbeten. När flera hushåll i grannskapet eller hela grannskapet tar i bruk fiber samtidigt från samma leverantör, kan ibruktagningen säkerställas snabbare. För dem som ansluter sig efteråt kan priset öka på grund av att grävmaskinen måste återvända till området och gräva en enskild kabel separat i marken.


Kolla upp dessa detaljer innan du gör ett avtal

  1. Ska operatören ha förskottsbetalningar? Vanligtvis faktureras alla kostnader först när fiberanslutningen är kopplad eller tjänsterna tas i bruk.

    • Karis Telefons aktie faktureras efter beställning, om du beställer fiberanslutning på ett redan byggt område.
    • Aktien faktureras efter att byggbeslut gjorts, om du beställer fiberanslutning på ett område där man planerar att utvidga fibernätet.
    • Anslutningsavgiften faktureras först efter att anslutningen är installerad.

  2. Kräver operatören några sanktionsavgifter om du bestämmer dig för att avboka din förhandsbeställning av fiber? Observera dock att avbokningen av förhandsbeställningen måste göras i god tid innan grävmaskinen anländer till din tomt.

    • Karis Telefon kräver inga sanktionsavgifter så länge som arbetet för leveransen av din fiberanslutning inte har påbörjats.

  3. Säkerställ den totala kostnaden för fiberanslutningen, inklusive eventuella engångsbetalningar och månatliga avgifter. Kontrollera också att det inte finns några avslutningskostnader för anslutningen.

    • Information om engångs/månadsavgifter får du genom att skriva in din adress i sökfältet.
    • En helt betald anslutning kan avslutas utan kostnad.
    • Om man har anslutningsavgiften på avbetalning, måste man betala hela anslutningsavgiften till slut, även om tjänsterna skulle sägas upp.
    • Du kan sälja din aktie tillbaka till oss, ifall du säger upp din anslutning.

  4. Det är också bra att säkerställa hurudan operatör du gör avtal med. Till exempel, erbjuder företaget tjänster lokalt? Finns det en kundservicepunkt genom vilken du snabbt får svar på frågor du funderar på? Det är också bra att se till att företaget har erfarenhet av fibernätverksbyggande.

    • Fullständigt inhemska Karis Telefon är Västnylands lokala fiberleverantör, som helt och hållet ägs av sina kunder.
    • Vårt fibernät sträcker sig från Hangö till Kyrkslätt, från vårt kontor i Karis är det ungefär lika långt till Hangö som till Kyrkslätt.
    • Vår trespråkiga kundtjänst har fått mycket beröm! Vi svarar på ditt samtal riktigt snabbt: vår medelsvarstid är 12 sekunder. 95% av dem som ringer kundtjänsten får svar inom 60 sekunder.
    • Vi har byggt fibernät sedan 2008, vilket innebär att vi har femton års erfarenhet av fiberbyggande. Företaget är grundat 1920, då byggandet av kopparnätet inleddes. Till slutet av 2020 hade vi monterat ner detta gamla telefonnät, men vi har över hundra års erfarenhet av nätbyggande. 

Enligt undersökning är fiberkunderna nöjda

Enligt en konsumentundersökning som genomfördes av Finnet-förbundet i slutet av 2022 är 95 procent av finländska fiberanvändarna nöjda med hemmets internetförbindelse. Endast 47 procent av dem som använder mobilt internet är nöjda.

De viktigaste kriterierna vid val av internet är pålitlighet, pris och hastighet. Fiber är en nutida och framtida teknik, som besvarar dessa kriterier.


Grubblar du på något gällande anskaffning av fiber?

Kontakta oss om du funderar på något angående fiberanslutningen.


Vill du bli en av de fiberlyckliga?

Skriv in din adress i sökfältet och se tillgängligheten till din adress!