Pressmeddelande 3.10.2025
Bakom kulisserna har Karis Telefon-EKM Service-helheten hunnit ta form under åtta månader, samtidigt som den dagliga verksamheten fortsatt att rulla på som vanligt.
Under årets gång har Ronnie Carlsson fortsatt arbetet som bolagets verkställande direktör, men med hösten blåser nya vindar och det börjar bli dags att helt och hållet ge över rodret till AK, det vill säga Andreas Koschinski, som redan är ett bekant ansikte för många kunder.
Andreas har tidigare erfarenhet från Gigantti, där han bland annat jobbat vid knowhow-centret, TV-avdelningen och som avdelningschef vid datoravdelningen. Under våren 2019 började han arbeta på EKM Service. I början gick hans arbetsuppgifter ut på försäljning till mindre företag samt att hjälpa till i butiken, men dels tack vare sin idérikedom blev han så småningom en deltagare i den interna utvecklingsgruppen som funderar på framtida lösningar, och hans arbetsuppgifter skiftade samtidigt mot större företagskunder.
Under den senaste tiden har han arbetat med teknisk försäljning, skapande av skräddarsydda lösningar samt skötande av installationer, men i fortsättningen lär det bli även en del administrativt arbete.
”Den största utmaningen blir förmodligen att hålla fingrarna borta från praktiska installationer” skrattar Andreas.
Från årsskiftet 2026 är det Andreas som står vid EKM-rodret. Han ser optimistiskt på framtiden och även om det är mycket nytt att lära sig tycker han att det känns spännande.
Ekonomifunktionens uppgifter övergår till Angelica Saaristo
Angelica Saaristo håller med på varje punkt. Framtiden är ljus och förutom att lära sig nya saker så ser hon fram emot alla nya utmaningar. Angelica är det senaste stjärnskottet på EKM – hon har inlett sitt nya jobb som ekonomiassistent i början av hösten.
”Hittills känns det roligt och jag har kommit bra i gång” berättar hon. Efter att under en lång period ha jobbat med kontorsuppgifter, valde hon att utbilda sig till närvårdare och jobba inom äldreomsorgen ett par år. Nu är hon tillbaka vid kontorsarbete med nya krafter.
Angelica har börjat att ta över Camilla Carlssons arbete och kommer i fortsättningen att ansvara för alla ekonomifunktionens sysslor, inklusive bokföring, löneräkning, fakturering, reskontra och Lemonsoft-support. Arbetet sker i tätt samarbete med ekonomiavdelningen på Karis Telefon.
Camilla Carlsson, Ronnie Carlsson, Andreas Koschinski och Angelica Saaristo
Viktigt att personalen mår bra
Både Andreas och Angelica uppskattar företagskulturen på EKM och upplever att det är lätt att skämta med arbetskollegorna.
”Det råder en avslappnad stämning, alla är schyssta och roliga” säger Angelica.
Ett av Karis Telefons mål är att fortsätta det goda arbete som Ronnie och Camilla har gjort med att utveckla EKM. Utvecklingen av personalfrågor har börjat med en genomgång av personalens arbetsavtal, förmåner, försäkringar och företagshälsovård – som uppdateras till att motsvara den helhet som kollegorna på Karis Telefon har.
Som ett bevis på framgång har personalen på Karis Telefon tidigare rapporterat väldigt höga resultat i eNPS-mätningar, vilket tyder på att de är nöjda och trivs väldigt bra på sin arbetsplats. Det är en självklarhet att personalen på EKM ges samma förutsättningar.
”Till exempel att personalen ges möjlighet till full kultur- och motionsförmån är en bidragande faktor till höjt välmående. Många ur Karis Telefons personal använder förmånen på närliggande gym och kulturhus, vilket förstås är positivt ur lokalsamhällets perspektiv” förklarar Patrik Gustafsson, verkställande direktör på Karis Telefon.
”Patrik är väldigt mån om att alla ska ha det likaställt, över lag känns det som om Karis Telefon tagit EKM bra i beaktande. Det är fint att veta att vi har stöd av ett bra team” säger Andreas.
Ronnie och Camilla Carlsson ser fram emot att njuta av en första, ordentlig semester
Ronnie Carlsson befinner sig mitt i en slutspurt. I vardagen har inga märkbara ändringar skett än så länge, men han känner att han seglar i medvind och har hittat nya krafter för att sköta sitt jobb, om möjligt, ännu mer effektivt.
För Ronnie och Camilla är det viktigt att man vårdar kundförhållanden och sköter om det som man börjat med, och det tankesättet önskar de att personalen på EKM tar med sig i fortsättningen. Ronnie är övertygad om att allting kommer att löpa på bra, och att både nuvarande och nya kunder kommer att tas väl hand om. Kundbetjäning ända ut i fingerspetsarna är en lärdom som personalen lever efter.
Ronnie har nu nästan 43 år i bagaget och Camilla har jobbat på EKM i 28 år. Mitt i arbetslivet är en normallång semester ofta blott en dröm för företagare.
”Vi ska börja med att hoppa in i bilen och köra ner till södra Spanien! Vi har aldrig kunnat hålla en längre semester än två veckor, så bara tanken på att kunna semestra på obestämd tid känns otrolig” förklarar Camilla.
”Vi har inte ens tagit upp båten, men ser redan fram emot att sjösätta den igen på våren” drömmer Camilla högt.
Det står klart att Ronnie inte ännu börjat fundera på all den lediga tid som knackar på dörren. Han förklarar att laptoppen fortsatt hänger med, och att de båda är redo att hjälpa till ifall det uppstår trubbel.
”EKM Service kommer alltid att ha en speciell plats i vårt hjärta och oberoende var vi finns i världen, så ställer vi upp då man behöver oss” försäkrar Ronnie.
En stark, lokal ICT-aktör
Karis Telefon och EKM kan tillsammans erbjuda alla ICT-tjänster som ett företag behöver – från internet förbindelser via fiber till programvara, utrustning, kassasystem och telefonväxlar.
Vid sammanslagning av boksluten för 2024 bildar Karis Telefon och EKM en helhet med 38 arbetstagare, en omsättning på 10,9 miljoner och ett resultat på 521K euro.
Karis Telefons personal jobbar mest på kontoret i Karis samt dels på distans, och EKM:s personal jobbar främst utifrån verksamhetspunkterna i Ekenäs, Karis och Hangö.
Rekrytering av teknisk expert
Så småningom inleds en rekrytering av en utåtriktad teknisk expert till EKM! Om detta låter som dig eller någon du känner, rekommenderar vi att hålla ögonen öppna för den kommande jobbannonsen.
Tilläggsuppgifter
Patrik Gustafsson, Karis Telefon Ab, 044 744 0438, patrik.gustafsson (at) ktab.fi
Ronnie Carlsson, EKM Service Ab Oy, 0500 486 090, ronnie.carlsson (at) ekm.fi
Andreas Koschinski, EKM Service Ab Oy, 0500 486 091, andreas.koschinski (at) ekm.fi