Ersättande tjänster kan beställas via fiber

Här kan du läsa frågor och svar angående stängningen. Tveka inte att kontakta kundtjänsten per telefon eller mejl ifall det är något du undrar över. Observera att dörrarna till våra kundtjänstpunkter är låsta, så ring oss först, så kan vi vid behov komma överens om ett besök vid kundtjänstpunkten. 

Varför upphör kopparnätets tjänster?

Kopparnätets tjänster upphör på grund av att kapaciteten i det traditionella kopparnätet inte längre räcker till dagens behov. Vi har redan under tolv års tid byggt fibernät, som ersätter vårt föråldrade kopparnät fullständigt.

Vilka tjänster berörs av stängningen?

Kopparnätets trådtelefon-, ADSL-bredbands och kabel-tv-tjänster.

Hur går stängningen till i praktiken? 

Faktureringen av grundavgifterna upphör 31.12.2020 och tjänsterna stängs helt och hållet under den första vardagen efter nyåret.

Hur vet jag om jag har tjänster som stängs?

Alla kunder med en tjänst som stängs har under detta år fått uppsägningsbrev och påminnelsebrev per post. 

De trådtelefoner som stängs har en grundavgift för aktie- eller hyresanslutning i sin faktura. Om det står bredbandstelefon i fakturan, fortsätter tjänsten som vanligt.

Om du är osäker kan du kontakta kundtjänsten per mejl eller telefon.

Hur beställer jag ersättande fibertjänster?

Du kan beställa ersättande fibertjänster via tillgänglighetssökningen eller genom att kontakta kundtjänsten. Skriv din exakta adress i sökfältet och välj de tjänster du önskar beställa.

Stängs min ADSL- eller kabel-tv-anslutning även om jag beställer en fiberanslutning till mitt egnahemshus?

Om du beställer fiberanslutning till ditt egnahemshus innan vi hunnit stänga av dina gamla tjänster, så håller vi dem igång ända tills du kan ta dina nya fibertjänster i bruk.

Varför borde jag beställa fiberanslutning till mitt egnahemshus?

Via fibernätet kan du beställa bredbands-, kabel-tv och telefontjänster. 

Med fiber håller du dig fartfyllt med i utvecklingen som kräver allt snabbare förbindelser. Fibern möjliggör bl.a. distansarbete, tv- och nöjestjänster, hemmets säkerhetstjänster, smarthemmets hantering samt alla möjliga kommande nätförbindelser. Fibernätet är överlägset beträffande hastighet och funktionssäkerhet – denna kommunikationsteknik kommer att betjäna områdets invånare långt in i framtiden.

Här kan du läsa nio fakta om optisk fiber.

Hur gör jag om jag vill fortsätta använda mitt nuvarande 019-nummer?

Alternativen är bredbandstelefon- eller bords-gsm-anslutning. Båda alternativen möjliggör behållandet av det nuvarande telefonnumret.

  • Ifall vår fiberanslutning finns i fastigheten, kan du beställa bredbandstelefontjänsten som levereras via fibernätet. Här kan du läsa mer om bredbandstelefonen. Du kan göra en beställning genom att kontakta kundtjänsten eller via tillgänglighetssökningen.

  • Trådtelefonen kan också ersättas med en förmånlig bords-gsm-anslutning. Vänd dig till någon av de stora mobil-operatörerna, EKM Service eller Gigantti i Ekenäs för mer information om detta alternativ, eller för att göra en beställning.

Hur gör jag om jag vill fortsätta använda min nuvarande e-postadress?

E-postadresser som hör till din anslutning (bl.a. @2me.fi- och @brev.fi-ändelser) avslutas i samband med anslutningen. Kontakta kundtjänsten genast, om ni vill fortsätta använda denna e-post (4,88 €/mån).

Vad gör jag om det inte finns någon fiberanslutning i bostadsbolaget?

Om ni önskar få en offert till bostadsbolaget, kontakta t.ex. disponenten som säkert gärna hör av sig till oss.

Vad gör jag med aktien som jag inte längre behöver?

Du kan antingen behålla ditt aktiebrev, eller så kan du sälja det tillbaka till oss. Vi betjänar i aktieärenden per telefon 019 278 4040.

Kan jag säga upp mina tjänster redan innan de stängs?

Du kan säga upp dina tjänster med normal uppsägningstid. 

I vilken ordning har de olika områdens koppartjänster stängts?

De gamla tjänsterna har stängts under åren 2018-2020 på följande områden: 

cu karta