• Privatkunder
  • Företag
  • Husbolag
  • Om oss

Välj ditt språk

  • SV
  • FI
  • EN

Karis Telefon

  • Hantera tjänster
  • Privatkunder
    • Beställ eller anmäl intresse
    • FiberområdenÖppna
      • Områden
      • Fiber till Kyrkslätt
      • Fiber till Sjundeå
      • Fiber till Ingå
      • Fiber till Raseborg
      • Fiber till Hangö
      • Projekt
      • Stödprojekt i Kyrkslätt
      • Stödprojekt i Sjundeå
      • Stödprojekt i Ingå
    • Internet hemÖppna
      • Till egnahemshus
      • Internet
      • Kabel-tv
      • Wifi-tjänst
      • Dataskydd
      • Anvisningar och manualer
      • Till bostad i husbolag
      • Internet
      • Husbolagets kabel-tv
      • Wifi-tjänst
      • Dataskydd
      • Anvisningar och manualer
    • TVÖppna
      • Kabel-tv
      • Kabel-tv
      • Tv-kort och kortkanaler
      • Betalkanaler
      • Ta i bruk betalkanaler
      • Kanalsökning
      • KTV Premium
      • IPTV
      • IPTV
      • Betalkanaler
      • Beställ IPTV
      • Övrigt
      • Viaplay -streamingtjänst
      • MTV Katsomo+ -streamingtjänst
      • Frågor och svar
    • AktuelltÖppna
      • Senaste nytt
      • Nyheter
      • Erbjudanden
      • Blogg
      • Intervjuer
      • Kundupplevelser
      • Tekniska nyheter
      • Driftsmeddelanden
    • KontaktÖppna
      • Kundtjänst
      • Fakturering
      • Felanmälan
      • Företagstjänst
      • Återförsäljare
      • FAQ
  • Företag
    • Företagsinternet
    • Datasäkerhet
    • Telefoni
    • FAQ
    • Nyheter
    • Kontakt
  • Husbolag
    • Tjänster för bolaget
    • För byggaren
    • För invånaren
    • FAQ
    • Kontaktuppgifter
  • Hantera tjänster
  • Mera
Stäng
  Stäng
  • Anvisningar och manualerÖppna
    • E-post
    • Wi-Fi/WLAN
  • Tekniska felsituationerÖppna
    • Driftsmeddelanden
    • Serviceavbrott
    • Felsökning
  • PrislistorÖppna
    • Konsumenter
  • AvtalsvillkorÖppna
    • Konsumenter
    • Företag
  • Annat Öppna
    • Finland behöver fiber
    • Operatörer
    • Cookies på hemsidan
  • Sök

Välj ditt språk

  • På Svenska
  • Suomeksi
  • In English
  • PrivatkunderÖppna
    • Beställ eller anmäl intresse
    • FiberområdenÖppna
      • Områden
      • Fiber till Kyrkslätt
      • Fiber till Sjundeå
      • Fiber till Ingå
      • Fiber till Raseborg
      • Fiber till Hangö
      • Projekt
      • Stödprojekt i Kyrkslätt
      • Stödprojekt i Sjundeå
      • Stödprojekt i Ingå
    • Internet hemÖppna
      • Till egnahemshus
      • Internet
      • Kabel-tv
      • Wifi-tjänst
      • Dataskydd
      • Anvisningar och manualerÖppna
        • Bygg och installation
        • Bygganvisningar
        • Heminstallation
        • Standardinstallation och förhandsutredning
        • Ibruktagningsguide
        • Utrustning
        • Frågor och svar
      • Till bostad i husbolag
      • Internet
      • Husbolagets kabel-tv
      • Wifi-tjänst
      • Dataskydd
      • Anvisningar och manualerÖppna
        • Ibruktagningsguide: Fiberbredband
        • Ibruktagningsguide: Bolagsbredband
        • Utrustning
        • Frågor och svar
    • TVÖppna
      • Kabel-tv
      • Kabel-tv
      • Tv-kort och kortkanaler
      • Betalkanaler
      • Ta i bruk betalkanaler
      • Kanalsökning
      • KTV Premium
      • IPTV
      • IPTV
      • Betalkanaler
      • Beställ IPTV
      • Övrigt
      • Viaplay -streamingtjänst
      • MTV Katsomo+ -streamingtjänst
      • Frågor och svar
    • AktuelltÖppna
      • Senaste nytt
      • Nyheter
      • Erbjudanden
      • Blogg
      • Intervjuer
      • Kundupplevelser
      • Tekniska nyheter
      • Driftsmeddelanden
    • KontaktÖppna
      • Kundtjänst
      • Fakturering
      • FelanmälanÖppna
        • Egnahemshus
        • Husbolag
        • Tilläggstjänster
      • Företagstjänst
      • Återförsäljare
      • FAQ
  • FöretagÖppna
    • Företagsinternet
    • Datasäkerhet
    • Telefoni
    • FAQ
    • Nyheter
    • Kontakt
  • HusbolagÖppna
    • Tjänster för bolaget
    • För byggaren
    • För invånaren
    • FAQ
    • Kontaktuppgifter

Internet fungerar inte

1. Starta om fiberterminalen genom att dra ut strömadaptern från eluttaget och håll den ute i en minut. Koppla fast strömadaptern på nytt och vänta tills fiberterminalen startat upp, normalt max. fem minuter. Testa anslutningen.

2. Problemet kan vara fiberterminalens strömkälla, du kan hämta en ny på test från vår kundtjänst eller några av våra återförsäljare.

3. Är din apparat ansluten till modemet med Ethernet-kabel? Kontrollera att Ethernet-kabeln sitter fast ordentligt både i fibertemrinalen och apparaten, och att kabeln är hel. Prova byta ut Ethernet-kabeln. Om huset har ett Ethernet-internnät och din apparat är kopplad via det, testa ansluta din enhet direkt till fiberterminalen för att utesluta problemet skulle ligga i internnätskablaget.

WLAN/WiFi inbyggd i modemet fungerar inte

1. Starta om fiberterminalen genom att dra ut strömadaptern från eluttaget och håll den ute i en minut. Koppla fast strömadaptern på nytt och vänta tills fiberterminalen startat upp, normalt max. fem minuter. Testa anslutningen.

2. Kontrollera att WLAN/WiFi lampan på fiberterminalen lyser. Aktivera vid behov WLAN-funktionen, du kan se hur det görs för din modell här.

3. Starta om din apparat; dator, tv, läsplatta, telefon. En PC startar du om genom att välja starta om, inte genom att stänga av och lägga på igen. Om det gäller en tv, dra ut strömadaptern från eluttaget och håll den ute i en minut. Läsplattan och mobiltelefonen startar du normalt om genom att hålla knappen du stänger skärmen med nedtryckt tills plattan frågar om du vill stänga eller starta om, välj att starta om den.

4. Kontrollera följande:

  • att du försöker ansluta till rätt trådlösa nät och att du angivit rätt lösenord. Koderna finns på fiberterminalen, observera att lösenordet skall skrivas exakt som det är angivet.
  • om apparaten inte alls hittar trådlösa nät, kontrollera att din apparat har WLAN/WiFi aktiverat.
  • att du är tillräckligt nära fiberterminalen, och att det inte är hinder mellan din apparat och fiberterminalen som stör signalen. Du kan läsa mera om WLAN här.
  • WLAN-funktionerna kan vid behov ändras i fiberterminalen genom att surfa till webbadressen http://192.168.1.1 (rekommenderas endast för den mera tekniskt kunniga som vet vad den gör).

5. Om WLAN/Wifi fungerar men signalen inte är tillräckligt bra på önskat ställe eller inte täcker hela huset, är lösningen att förstora/förstärka WLAN-täckningen med tilläggsanatenner eller -basstationer. Det finns otaliga olika modellen på markanden, vi erbjuder Ubiquiti UniFi AP AC -basstationer.

WLAN/WiFi via Ubiquiti UniFi AP AC -basstationen fungerar inte

1. Starta om fiberterminalen och Ubiquiti UniFi AP AC -basstationen genom att dra ut strömadapterarna från eluttagen och håll dem ute i en minut. Koppla fast strömadaptrarna på nytt och vänta tills fiberterminalen och basstationen startat upp, normalt max. fem minuter. Testa anslutningen.

2. Lyser basstationen? Ljuset kan stängas av i basstationens inställningar, men och den normalt lyser och nu inte gör det så kontrollera Ethernet-kabeln från basstationen till PoE adaptern och från PoE adaptern till fiberterminalen. Kontrollera även att PoE adapterns strömadapter sitter korrekt i eluttaget.

3. Om basstationen lyser, kontrollera då i tabellen nedan vilken dess status är på basen av färgen på ljuset.

FärgStatus
Vit Fabriksinställd, väntar på att bli konfigurerad -> Ladda ned ”UniFi” appen till din smarttelefon för att konfigurera basstationen.
Blinkande vit Basstationen startar upp.
Blinkande vit/blå Basstationen är upptagen, plugga inte ur den! Kan tyda på att basstationen uppdateras.
Blå Indikerar på att basstationen har startat och fungerar normalt.
Snabbt blinkande blå Den här funktionen används i stora nätverk för att hitta rätt basstation.
Stadigt blå som stundtals blinkar Indikerar på att basstationen saknar kontakt till nätverket. Kontrollera kablingen mellan UniFi <-> PoE adapter <-> fiberterminal.

WLAN/Wi-Fi är långsamt eller hörbarheten dålig

Läs i vår guide om:

  • rätt placering av Wi-Fi-sändaren/-sändarna
  • hur snabbt det trådlösa nätet borde vara beroende på apparaturen
  • varför det trådlösa nätet kan vara långsamt eller hörbarheten dålig, och vad du kan göra för att förbättra situationen


Karis Telefon Ab © All rights reserved
Fo-nummer: 0202975-5

STANDING WHITE 1080x952 SV

Karis
Dalgatan 7

019 278 480
Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.

Kontaktuppgifter

Dataskyddsbeskrivningar

Facebook Instagram Youtube LinkedIn