1. Starta om fiberterminalen genom att dra ut strömadaptern från eluttaget och håll den ute i en minut. Koppla fast strömadaptern på nytt och vänta tills nätterminalen startat upp, normalt max. fem minuter. Testa anslutningen.

2. Kontrollera att WLAN/WiFi lampan på nätterminalen lyser. Aktivera vid behov WLAN-funktionen.

3. Fungerar WiFin i någon apparat men inte i en annan? Starta om den apparaten där WiFin inte fungerar. En PC startar du om genom att välja starta om, inte genom att stänga av och lägga på igen. Om det gäller en tv, dra ut strömadaptern från eluttaget och håll den ute i en minut. Läsplattan och mobiltelefonen startar du normalt om genom att hålla knappen du stänger skärmen med nedtryckt tills plattan frågar om du vill stänga eller starta om, välj att starta om den.

4. Kontrollera följande:

  • att du försöker ansluta till rätt trådlösa nät och att du angivit rätt lösenord. Koderna finns på eller under nätterminalen, observera att lösenordet skall skrivas exakt som det är angivet.
  • om apparaten inte alls hittar trådlösa nät, kontrollera att din apparat har WLAN/WiFi aktiverat.
  • att du är tillräckligt nära fiberterminalen, och att det inte är hinder mellan din apparat och fiberterminalen som stör signalen.
  • WLAN-funktionerna kan vid behov ändras i nätterminalen genom att surfa till webbadressen http://192.168.1.1 (rekommenderas endast för den mera tekniskt kunniga som vet vad den gör).

5. Om WLAN/Wifi fungerar men signalen inte är tillräckligt bra på önskat ställe eller inte täcker hela huset, är lösningen att förstora/förstärka WLAN-täckningen med tilläggsanatenner eller -basstationer. Det finns otaliga olika modellen på markanden, vi erbjuder Ubiquiti UniFi AP AC -basstationer.